Tomas Abrahamsson
Målningar
Galleri PS
20/5-4/6


IMPROVISATIONER ÖVER
UNDFLYENDE LANDSKAP


Tomas Abrahamsson utgick från
målade dagboksblad

 



Ur minnet har Tomas Abrahamsson hämtat scenerna till sina improvisationer över landskap.
– Det är ett slags reseskisser, säger han.

Han var på stipendieresa i Gréz sur Loing 2001 men visste inte vad han skulle göra.
– Jag började måla ett slags dagboksblad. De här målningarna har vuxit fram ur det. Jag har varit på alla ställen men inte samtidigt!
Han bilade i Frankrike, Belgien, Holland, Nordtyskland och Danmark och gjorde bilderna långt efter det han kommit hem.
– Det som förvånar mig är att jag lyckats få ihop perspektiven så att det känns som om delarna hänger ihop kalejdoskopiskt.



De ljusa luftiga bilderna är uppbyggda som en mosaik med olika scener, sida vid sida och ovanför och nedanför varandra.
Vi känner den brända lerjorden i starkt solljus och ser valv och träd mot en blå fond som för tanken till södra Europa men här finns också också en bit svensk skärgård.
– Omedvetet har jag kanske snott från Herriman´s Krazy Kat, en amerikansk serie från 1920-talet. Det är mycket landskap som skiftar och förändras från ruta till ruta. Här är det också ett slags serie men helt omedvetet.



Tomas Abrahamsson jämför med musikens värld.
– Jazzsolon bygger på samma idé med improvisationer. Charlie Parker spelar åt olika håll på varje inspelning. Det är aldrig samma solo.
Han lyssnar på en hel del jazz men är inget freak.
– Det är skojigt med jazzen från slutet av 1950-talet och början av 1960-talet fram till dess det blir för elektriskt.



Han arbetar på tjockt papper och ritar upp motivet med kol och fortsätter med akvarell, går på med akryl, fet blyerts och pastellkrita och ibland collage.
– Om inget annat biter får jag ta till shellack. Det är lager på lager tills jag känner att sakerna öppnar sig.
Tomas Abrahamsson hade just gått Nya Medier på Valand och sysslat med datorapplikationer och videor. Det kan ha medverkat till bildernas filmiska framtoning.
– Vi ser något som i nästa ögonblick är undflyende. Det går inte att hålla fast.
Han har gått Dômen och har sin ateljé vid Majvallen i Majorna.



JAN BERGMAN




060520 Zenit, kulturtidningen i väst