Lisa Larsdotter Petersson
Galleri PS
10/1 – 25/1

 

ETT LEVANDE KROPPSSPRÅK OCH EN MYLLRANDE BILDVÄRLD
Lisa Larsdotter Petersson skapar sin konst med energi
 
    Be-svärande

Energi. Ordet dyker upp under mitt möte med Lisa Larsdotter Petersson. Kanske beror det på hennes levande kroppsspråk, eller på hennes myllrande bildvärld som omger oss. Det tycks också vara med energi hon skapar sin konst, oavsett om det uttrycks via bilder eller dansimprovisation.

Vi är inne i Lisa Larsdotter Peterssons sista utställningsvecka. Hon visar nyproducerade verk med motiv skapade i datorn, men arrangerar också performancekvällar, där hon själv medverkar tillsammans med musiker, dansare och regissörer. Det sceniska framträdandet är improvisationer, och i de flesta fall helt separerat från utställningen i övrigt.
– Vi har pratat lite struktur i förväg, men i princip förbereder vi oss timmen innan. Då sätter vi exempelvis ljus och går igenom vem som ska börja och sluta. Alla gör varsin egen grej i akter på fem till tio minuter och sedan gör vi en performance tillsammans, säger Lisa Larsdotter Petersson.


Lisa Larsdotter Petersson

Under den sista föreställningen, nu på lördag 24/1, medverkar musikerna Frida Rolfsdotter Thurfjell och Emma Augustsson, samt dansaren Anders Jacobson.
– Jag vet inte exakt vad det blir, så det är lite äventyrligt. Men hitintills har det gått över förväntan och blivit fina kvällar. Med det nära formatet som galleriet ger upphov till suddas gränserna ut mellan publik och utövare, och det blir intimt.
Konstutställningen är den första, av Lisa Larsdotter Petersson, som helt och hållet består av bilder skapade i datorn. Med musen som verktyg har hon tecknat en mängd små bilder i hela linjer.
– Det tog ett tag innan jag fick till tekniken, men sedan ritade jag fyra till fem teckningar om dagen.


Detaljer ur Be-svärande

Bilderna har sedan skurits ut i vinylfilm med hjälp av en skärplottermaskin, och satts samman i olika kompositioner och färger. De kan också dyka upp ensamma på oanade platser – så synliggörs exempelvis ett vitt fiskskelett i en av galleriets fönsternischer.
– Jag tänker inte i förväg att jag ska uttrycka något speciellt i ett verk, utan bilderna är mina mer eller mindre omedvetna reflektioner kring vardagen. Jag påverkas av möten med människor, djur, stad och natur, men när jag tecknar bara gör jag – och ”spottar” ur mig bilderna.
Mest iögonfallande är kanske verket Be-svärande, som med sitt svartvita mönster av figurer och korta poetiska texter, upptar en hel vägg i galleriet. Här finns bland annat uttrycksfulla människogestalter, vingförsedda kaniner, nackade hönor och en häst med texten ”Av kött är jag kommen – du är också söt” skriven över magen. Tankar om vårt förhållande till djur och köttkonsumtion kan sägas gå som en röd tråd genom både detta verk och hela utställningen.



Lisa Larsdotter Petersson berättar att hon periodvis är vegetarian. Vanan av att äta kött har gjort att hon emellanåt fallit tillbaka, förklarar hon. Men efter att i höstas ha läst om hur suggor råkat skållas till döds under slakten är hon nu vegetarian igen.
– Det gjorde mig väldigt illa berörd och jag känner att jag inte vill vara med och bidra till det. Man vet att grisar är likadana i psyket som hundar men ändå behandlar vi dem annorlunda. Besvärande är delvis
en slags djurbild och handlar om hur vi förhåller oss till vår värld.
Från några av hennes bilder går 100 kronor av försäljningsinkomsten till Djurens rätt. Men, säger hon, även andra orättvisor och förhållanden i samhället påverkar henne och väcker en önskan att göra något. När Lisa Larsdotter Petersson 2006 ställde ut på galleri Koch i Stenungsund skapade hon bland annat gipshjärtan med olika motiv, där en del av försäljningssumman gick till Läkare utan gränser.
– Det är mitt sätt att göra något. Även om konst i sig kan vara ett sätt
att vidarebefordra funderingar på olika sätt.
Uppvuxen i en familj med båda föräldrarna, Lars och Lillemor Petersson, som yrkesverksamma skulptörer, berättar Lisa Larsdotter Petersson, att konst och kultur tidigt var en naturlig del av livet. Mellan 1984-1987 utbildade hon sig vid Göteborgs konstskola (dåvarande
Houvedskous målarskola).
– Jag sökte in till Valand men när jag inte kom in tog jag ett break och åkte till Stavanger i Norge och arbetade som bartender. Här började jag måla stort och ordnade utställningar på eget bevåg.


Detaljer ur Eloge till Gris

I Stavanger hittade hon så tillbaka till lusten att
göra bilder och det egensinniga
i sitt skapande. Och när hon senare kom in på Danska Filminstitutets animationslinje tackade hon nej.
– Jag behövde bara den bekräftelsen på att jag kunde komma in, förklarar hon.
Lisa Larsdotter Peterssons intresse för dans gör att hon idag arbetar både som konstnär och dansare. Det senare nästan uteslutande inom improvisation där hon också undervisar och initierar olika projekt. I höst är hon aktuell med sin tredje internationella improvisationsfestival, VARIA, inom medierna dans, musik, video och ljus, på Atalante.

 MARIA RADEMARK



 

Ensemblen. Aloun Marchal, Gilda Stillbäck, Christian Hüls, Lisa Larsdotter Petersson och Anna Gustavsson. Foto: Mona Wallström, copyright

 



Lisa

090122
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst