Johan Svanbom
Vinterträdgård
Galleri Sintra
10/1 – 3/2

 

TRÄDGÅRDSINSPIRERAT OCH FUNKTIONELLT

Johan Svanbom skapar former för växtlighet och vatten

 


Från den keramiska urnan Sprudlande knopp, hörs ett rogivande porl av vatten. Och i fyrkantiga planteringsformer frodas grönskande minigräsmattor. På galleri Sintra i Göteborg har keramikern Johan Svanbom byggt upp sin egen vinterträdgård. 
 

– Jag tänkte att man skulle kunna sitta här i utställningen och bara njuta, säger Johan Svanbom, och slår sig ner i en av galleriets gröna stolar med sin kaffekopp.
–  Grundidén med utställningen, fortsätter han, bygger på just tanken om att ge alla, oavsett boendeform eller rådande årstid, en möjlighet till att skapa sig en egen trädgård i hemmet.
– Det ger liv och är uppiggande med växter inomhus. Så det var viktigt att inte bara visa mina grejer i den här utställningen utan att också ha växter i dem, så att det verkligen blir som en trädgård. Även om mina krukor i sig har former och mönster av blommor.
Den gångna sommaren och hösten tillbringade Johan Svanbom bland annat på Botaniska trädgården för att inhämta idéer. Från kraftiga stjälkar inspirerades han exempelvis till några av sina vaser, bestående av långa konkava sammansatta ytor.



– Och blommorna på mitt Myntahus inspirerades av rosenbuskarna i vår trädgård. Du vet de här ganska vilda rosaröda, som doftar så gott, säger han och visar på det inristade blomstermönstret i ett grått askformat verk, med kontrasterande orange ben. Här har den grå glasyren runnit ner i ristningarna och ger blommorna kontur. Genom små håligheter i askens sidor letar sig blad från en planterad Myntaväxt sig ut.
– Den här kan man även ha utomhus och är tänkt för att ha Mynta i, som annars är växt som sprider sig lätt. Det är byggt som ett litet tebord. Man kan ställa kopparna direkt på den och plocka mynta från sidorna för att lägga i vattnet.
Att det finns en funktionell sida av produkterna är viktigt. Ofta, berättar Johan Svanbom, börjar han skissa och fundera kring sina nya föremål i samband med att han själv saknar något.
– Jag har flyttat runt mycket och har börjat tänka mer praktiskt. Kanske kommer jag att bo ännu mindre nästa gång och då är det bra med grejer som har en funktion, eller gärna flera. Exempelvis att man både kan plantera, eller ha vatten i dem.
En annan återkommande tanke i hans skapande är det arkitektoniska. Något han menar kommer från hans pappa som är arkitekt.
– Det har gjort mig medveten om arkitektur och proportioner, vilket är något som ligger i bakhuvudet.



Så är exempelvis de tre verken Flygel med blommig skorsten, Petersplatsen och Flygel med blommor i hatten, placerade tillsammans likt en parkanläggning, förklarar han.
– De säljs styckvis men är tänkt som en park med två flyglar, väldigt barockt.
Johan Svanbom, som själv beskriver sig som en drejarmänniska, har i den här utställningen skapat föremål genom kavling av en kombination av papperslera och porslinslera.
– Drejning är mer begränsat i sin uttrycksform. Med kavling kan man arbeta mer idébaserat. Där kan det ena utvecklas till det andra. Här kunde jag först göra delarna, eftersom man kan arbeta med den kavlade leran när den är ganska torr, och sedan montera ihop dem i efterhand.
För att få fram den rätta ytstrukturen har han experimenterat med att kavla över olika material, däribland wellpapp som skapar en känsla av tunna ådror i hans blomsterurnor.
Johan Svanbom utbildade sig till keramiker via Hellidens Folkhögskola i Tidaholm 1996-98 och Keramikskolan i Lidköping 1998-00. Därefter har han även läst två år på Glasskolan Orrefors.
– Än har jag inte jobbat något med glas. Det varma arbetet passade inte riktigt för mig. Jag saknade min drejarskiva och vattnet som rinner mellan fingrarna. Det finns inget material som man kan komma så nära inpå som leran. Men formspråket från arbetet med glas är något jag bär med mig.
Sin verkstad har han i kollektivet Viktoriakeramikerna, där var och en har sitt eget företag och utrustning, men som ändå fungerar som en arbetsplats med kollegor.
– Vi har olika erfarenheter och ser saker på olika sätt, vilket gör att man kan utvecklas som arbetande människa. Att vara keramiker är ett ganska ensamt arbete så det är skönt att ha folk omkring sig. Sedan kan vi också göra projekt tillsammans.
Närmast på tur står dock utställningar tillsammans med konsthantverkarna på Sintra. I sommar är de både aktuella med 25-års jubileumsutställningen Skål i sitt eget galleri, samt ställer ut tillsammans, under titeln Inre trädgård, på Botaniska.

MARIA RADEMARK

 
 

090125
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst