Mia Fkih Mabrouk
Måleri, Skulptur
Galleri Edvin, Skövde

 

MINA BILDER ÄR HÄNDELSER
 
Mia Fkih Mabrouk söker en dialog

 
Mia Fkih Mabrouk vid bordet Landskap och tre objekt Minne, betong, Pågående samtal i brons och Hus-träd i kalksten


Flera konstformer och tekniker använder Mia Fkih Mabrouk som är bosatt och verksam på Härnäset i Bohuslän, norr om Lysekil.
- Jag hade en ryckig väg fram till konsten, säger hon.

Hon gick på HDK i Göteborg 1980-83.
- Då avbröt jag, tillfälligt visade det sig, de studierna och började på Hovedskous Konstskola. Och där gick jag 1983 -1988 och sedan blev det några år på HDK igen- Jag slutade där 1990.
- Jag lärde mig massor på HDK om metall och silver. Men måleri och skulptur var det jag behövde. Kombinationen med ett ben i varje tradition har jag haft mycken nytta av genom åren. Trots att jag främst är målare arbetar jag fortfarande med metall t ex när jag gör utsmyckningsuppdrag.


Hus-träd, kalksten från Portugal

Hon målar med akryl på pannålådor hon bygger.  
- Jag använder inte pensel, det blir för småttigt och petigt. Jag lägger på färgen med spackelspade. Så kan jag lägga på tunt eller riktigt tjockt i breda svep och bygga upp bilderna på ett sätt som passar mig.
Hon målar både figurativt och abstrakt.
- Jag jobbar med människor som motiv. Jag utgår från minnen och foton.  Det är barndomen som formar oss först. Sen formar livet om. En människa är så mycket. Man måste försöka få med litet av all den mångfalden och rikedomen.
- Man kan visa en sammansatt personlighet i måleri. Jag försöker ta fram sånt som alla kan se utan att ge avkall på det mångbottnade. Tvärtom är det det jag vill åt. Mina målningar iakttar betraktaren kanske mer än tvärtom.




Vid Mossen och Skogen, akryl samt Knopp, marmor

- De rent abstrakta målningarna handlar om känslor och upplevelser. Det är betraktarens egna upplevelser som är det viktigaste. Jag pressar känslorna fram och tillbaka tills jag känner att jag hittat nåt. De figurativa bilderna är öppningar inåt. De abstrakta är själva känslan därinne. I de abstrakta bilderna vill jag skapa en yta som ger en stark, men kanske ordlös upplevelse. Jag vill frigöra tanken med mina bilder.


Skvallerapor och Vid floden i Grèz, akryl samt Vinge-viktig del, marmor

Hon arbetar med både måleri och skulptur.
- Samspelet mellan bilderna är det viktiga. Det är i mellanrummen det väsentliga uppstår. Bilderna är händelser. Betraktaren får chansen att låta sig själv möta verken. Upplevelserna finns i mötena. Föreställande inslag tar bort motståndet. Betraktaren börjar fundera och det är det viktiga. För jag har inget färdigt budskap. Jag vill skapa kontakt och dialog.


Mia Fkih Mabruk vid Längtan, I rörelse, Skugga, Vila, Varmt mörker och Blomma i  akryl

När det gäller skulpturerna har hon stor nytta av det hon lärde sig i HDKs metallutbildning.
-  Jag gör skulpturer av betong, brons och marmor. Jag vill inte göra vägledande skulpturer. Jag försöker få med det viktigaste i ett fragment.
Hon har gjort metallbord till sina skulpturer.
-  Bord är så intressanta både till form och innehåll. Här samlas människor och samtalar.
Hon hoppas att hon inte har någon speciell stil:


What´s happening in my garden, akryl

-  Jag vill inte att folk känner igen sina bilder, utan känner igen sig själva. Jag vill inte bli inplacerad i något fack. Jag är både hantverkare och konstnär. Det är vad jag gör som är det viktiga. Inte hur jag gör det.
Härnäst ska hon vara med på Konstslöjsalongen på Röhsska museet.
- Jag skiter i om de kallar det konstslöjd.  Det har väl mest med marknadsföring att göra.

 BO BORG

 


 

Bord Landskap med Minne i betong, Pågående samtal i brons, Hus-träd i kalksten






Stjärna i järn och rostfritt stål





Landskap/Upplösning och Vid dammen / Spegling i akryl












090122
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst