GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



ORNAMENTEN GER BILDEN RÖRELSE
 
Pia Fonnesbech låter dalahästen berätta
en historia
 
 

Dalahästar framträder i olika positioner mot en bakgrund av tapetmönster med stiliserade blomsterslingor. Pia Fonnesbech som bor i Köpenhamn har valt den svenskaste symbolen för utställningen i det gamla hemlandet.

– Jag är väldigt fascinerad av ornament, säger den måleriska konstnären.

 

Hon tyckte det var upplagt att måla något från det gamla Sverige, som hon inte gjort förut. Och den ursprungliga dalahästen har ju slingor målade på sig. Men ornamenten som konstform har hon ägnat sig åt i många år.

– Jag har jobbat mycket med islamiska ornament allt sedan jag 1992 gick en kurs för engelsmannen Keith Cristlow på Valand. Han satte i gång jättemycket.

 
 

Pia Fonnesbech lånar intryck från så olika håll som konstverken under renässansen och lampor från Habitat, londonbutiken för modern design.

– Man får något gratis när man använder ornament i bilden. Det blir en rörelse, slår Pia Fonnesbech fast.

– Tidigare jobbade jag med bara ornament, inspirerade från islamiska mönster, som jag konstruerade efter det gyllene snittet.

En stor inspirationskälla är art and craftsrörelsens stora namn William Morris, medlem i den kända Blomsburygruppen, vars uttryck hon har stiliserat.

– Jag gillar att förenkla, också det som redan är enkelt. Det som blir kvar blir tydligare när man tar bort något annat.

Ornamenten gör att huvudobjektet framträder på ett mer levande sätt mot bakgrunden.

 
 
– Jag experimenterar med att sätta dalahästen på olika sätt, ibland så att den nästan trillar över bordskanten. Det blir en historia. Jag är ju egentligen inte en historieberättare. Men det har blivit så med dalahästen för att det är en symbol, lika stark som röda stugor.

– Vart är dalahästen på väg?

I en målning kopierar hon den romantikens Kasper Friedrich Davids målning av en man som står och skådar ut från ett berg. Det blev en klassisk pastisch med en dalahäst som tar in omvärlden i blicken från sin upphöjda plats på ett bord.
 
 
I andra bilder finns en stark påverkan från den rika dekoren på kinesiskt porslin, termosar, kaffekannor, kaffekoppar och fat.

– Ornamenten är en del av mitt språk, säger Pia Fonnesbech.

– Det ger något extra till bilden jämfört med om det bara hade varit en enfärgad vägg. Hur mycket kan man sätta upp? Ibland är det nästan så att bakgrunden tävlar mot föremålet. Vad händer när man gör bakgrunden till huvudperson?
Pia Fonnesbech har gått Konstfack (måleri) och kom som gästelev till Akademien i Köpenhamn. Hon gick Idun Lowéns tvååriga målarlinje vid Slussen, Stockholm.

– Jag är dansk men har bott i Sverige mellan det att jag var 16 och 30 år.
 
 
JAN BERGMAN