Mia Malmlöf
Måleri och skulptur
Galleri Stockselius, Skövde
7-22/2


 
BLOMMOR I PRUNKANDE MASSEXPONERING
Mia Malmlöf har paradiset som tema 


Att komma in i utställningen en ruggig vinterdag är som att i ett steg gå från gråkall vardag till soligt paradis. Var man än tittar i Mia Malmlöfs (f 1954) utställningar är det blommor av i lokalen, ofta i prunkande massexponering.

Hon har jobbat som konstnär sedan 1986. Före det gick hon på Konstakademins målerilinje 1979-1984.
- Ett av åren var jag utbyteselev med högskolan i Köpenhamn. Under åren har jag också vidareutbildat mig både i glas, och grafik på Konstakademin. Det har blivit många utställningar genom åren både här hemma och utomlands, t ex i Tyskland och Mauritius.
Hon är bosatt och verksam i Stockholm, men bor och jobbar också i
Lödderup i Skåne.


Öskugga och Ingens hund

Mia Malmlöf jobbar mest med olja på duk i stora format.
- Jag arbetar utan terpentin. I början för att jag mådde illa av det, terpentin löser fett och hjärnan består av mycket fett. Men numera tycker jag också om de speciella effekter det ger. Ytan blir torr och får ett nästan textilt uttryck.
Motivässigt jobbar hon med olika teman. Under en lång period mellan 1998 och 2003 med olika kvinnobilder från legender.
- Jag är påverkad av antikt muralmåleri. Det finns ett speciellt rumsdjup, ett kort rumsperspektiv som tillämpades innan centralperspektivet slog igenom. Det tycker jag om att jobba med. Särskild gjorde målningen Livias Trädgård på Termermuseet i Rom starkt intryck och påverkade och inspirerade mig mycket.
Den dröjde sig länge kvar.
- Jag gjorde tolkningar av den och dess korta rumsperspektiv. Jag gjorde en resa genom konsthistorien och det blev en syntes av mitt liv och konsthistorien. Jag blandar dem på ett sätt som gör erfarenheterna allmängiltiga.


Paradisfåglar och Lira

Hon blev också mycket inspirerad av italienska barocksträdgårdar.
- Paradis betyder trädgård på hebreiska. Jag ville utgå från trädgården och göra paradiset som det ser ut idag. Jag plockade inspiration vid resor bl a  i Marocko, Kuba, Mauritius och på Kuba.
Hon tog intryck av alltifrån persiskt miniatyrmåleri till folkloristisk konst från hela världen.
Och temat på den här utställningen är Paradiset. Paradis nu, och en blandning av gammalt och nytt. Jag försöker hitta en massa färger och former. Man ska upptäcka nya saker i mina bilder och få sin fantasi stimulerad.
- En målning heter t ex Paradisfåglar. Först ser man inga fåglar, men efterhand träder tjugo fram. Betraktaren måste vara medskapande.
Hon är påverkad av Lennart Rohdes sätt att bygga bilder. Han var också hennes lärare en period.
- Genom åren har jag nog fått ett konstnärligt språk som är mitt eget, som gör att folk känner igen mina bilder.


Kasbah

Hon arbetar länge på varje målning.
- Målar om och målar över. Det finns många målningar under varje avslutad. Jag jobbar med en hög färgskala och med kontraster och kontrastfärger.
 Hon gör mönster, fria mönster utanregelbundna upprepningar.
- Jag har en bredd i uttrycket och  jobbar förutom med måleri i många
olika material,
Bl a visar hon figurklippta plåtfåglar som hon tryckt med lackfärg på.

Vad handlar dina målningar om?
- De handlar om livet och livsresan. Jag vill förmedla en positiv känsla. Blommorna symboliserar växtkraft.
Hon visar skulpturer också.
- Jag har gjort rosor och knoppar i vax och skickat dem till ett gjuteri. Den lätta rosen får ett helt annat uttryck när den blir tung och metallfärgad.
Hon har också gjort rosen i en mandorlaform i vitt glas med svarta och gröna  färger applicerade i fusingteknik.




Anknytning till Skövde?

- Jag har gjort en utsmyckning i matsalen på P4 i Skövde.
Efter den här utställningen ska hon visa sina experiment i grafik på en utställning på Grafiska Sällskapet i Stockholm i mars.


BO BORG

 

090211
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst