Eva Ström Svensson
Måleri
Galleri Majnabbe
7-22/2


ETT STILLA LIV MED DRAGNINGSEFFEKT

 Eva Ström Svensson sätter
realismen i främsta rummet



 
 
Hon presenterar sina bilder som glädje och vemod i olika skikt. Första intrycket av Eva Ström Svenssons målningar i olja visar dock en blick för ljus och textur. Ett andra intryck är att bildens element ibland drar åt olika håll.

Eva Ström Svenssons målningar är gjorda i en mycket realistisk stil,
och framstår som att de lika gärna kunde vara tagna med kamera. Hon
berättar att många besökare på grund av trompe l'oeil-effekten går
fram och känner på målningarna eftersom de har en sådan påtaglig
realism.
– Vill ge känslan av att man är i rummet, då måste grejerna se
realistiska ut, säger Eva Ström Svensson.


Stilleben med björk

Utställningens bilder är samtliga stilleben men har inte alla gånger
den slutenhet och samling som de stilleben vi känner från främst det
flamländska måleriet brukar ha. Kanten på en tallrik ligger något
utanför bildramen, kroken på en klädgalge är fäst ovanför bilden. En
tavla med en viss Mona Lisa förekommer i en målning men där är
vänsterramen placerad precis utanför Eva Ström Svenssons kant.
– Det har jag gjort för att visa att hon inte är så viktig, förklarar
hon. Med det får jag in mer av rummet, eller en känsla av rummet.
Målningen där en bild av ett rådjurshuvud förekommer på ungefär samma
sätt som La Gioconda är ytterligare ett exempel på hur hon bygger upp
sina bilder. Rådjuret har blivit arketypiskt och symboliserar själen,
eller något annat inifrån, funderar Eva Ström Svensson.
– Rådjuret blir en symbol och det är intressant, men vad det uttrycker
är mer intressant.


Vid bordet

Om nu några föremål i dina bilder är placerade vid sidan om i dina
målningar för att få in mer av rummet, vad är det då som ska ta plats?
– En atmosfär, en meditativ känsla, säger hon och tillägger att hennes
målningar i början hade en slags vardagsrealism som med tiden
utvecklats till en mera påtaglig verklighet där föremålen överskrider
sig själva.

Vad händer när föremålen överskridit sig själva?
– Det blir inte bara en illustration av en melon, förhoppningsvis.
Eva Ström Svensson är född i Göteborg, men hennes röst skvallrar om en
annan uppväxt. Som treåring flyttade familjen till Kanada och USA där
pappan arbetade för SKF. 18 år senare och efter en konstutbildning i
Pennsylvania valde hon att följa med familjen tillbaka till Sverige.
Hon utesluter inte att hennes realistiska stil har influerats av de
nordamerikanska konststudierna.


KENNETH ERIKSSON



Motljus III


 

090212
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst