Anna Eggert
Glasarbeten
Galleri Lucifer, Skövde
7/2-1/3

 
VILL FÅNGA LIVETS BRÄCKLIGHET
Anna Eggert arbetar i glas 


Anna Eggert har länge arbetat gränsöverskridande i många
olika material. Sedan snart tio år arbetar hon nästan
uteslutande med glas i olika former.


Hon är uppvuxen i Skövde, men numera bosatt i Göteborg. Har
alltid varit intresserad av konstnärligt skapande och började utbilda
sig på Sundeby Folkhögskola i Norrbotten.
- Det var en bred utbildning där jag fick  prova på allt. Sedan blev det Nyckelviksskolan i Stockholm och jag började rikta in mig mot textil. Därefter blev det HDK med inriktning på textil konst. Där gick jag i  5 år mellan 1978
-1983 och då hann jag också med ett år då jag målade i  Norge. Jag har
senare även studerat måleri och olika glastekniker. Jag är konstnär på heltid sedan 1983.


Såpbubbleflicka

I början jobbade hon mycket med screentryck. Och experimenterade parallellt med skulptur.
- Som textilare arbetade jag med organza och siden och gasväv i tunna
lager. Det tänkandet har jag tagit med mig när jag arbetar med glas.
Jag började på allvar med glas år 2000, först med planglas, senare med
glasgjutning. Ibland gör jag screentryck på glas, men också skulpturer
i glas på betong och med metall. Jag gör också arbeten i sandgjutet
varmglas.
På den här utställningen ger hon prov på sina olika sätt att jobba med glas.
- Här finns plana glasbilder på vägg. Jag har screenat och målar på
glaset Sedan bränns det i ugn upp till 3 gånger.
Motiven är ett slags collage som bygger på gamla foton. Det är släktbilder, bl a ur mammas och mormors liv.
- Jag integrerar också fragment av textilier. Det handlar om min historia och kvinnohistoria.


Silverliv och Blommig blå

Hon länkar bakåt i tiden.
- Jag har ofta klänningen som motiv. Den är en viktig symbol, även om
jag inte kan säga precis varför eller vad den betyder. Det är en
positiv kvinnlig symbol. Den bär roliga minnen.
Min mormor hade sybehörsaffär. Många spetsar och annat därifrån
återkommer i mitt skapande.
Hon visar också skulpturer. Även här är klänningen motiv. Några är sandgjutna med varmglas.
- Jag lägger i textilier. De brinner upp i gjutningen, men blir kvar som spår och mönster.


Gjutning

Hon visar några där hon leker med maskformen. Förutom sandgjutningen modellerar hon i lera. Gör sedan en gipsform och gjuter.

Inspiration?
- Jag samlar stenar, snäckor, fröställningar, fossil och andra
naturfynd. Mitt arbete tar ofta sin utgångspunkt i  naturens formvärld
och fascinationen inför livets mirakel. Att fånga livets och naturens
bräcklighet och skönhet har alltid varit centralt i mitt arbete. Det
är nog därför jag ofta dragits till sköra material, först tunna
textila material, senare tunna grenar och vidjor i skulpturerna och nu
glas.


Halsbandsgömmor

Hon har gjort flera utsmyckningar i glas i Göteborgsområdet. Bland
annat till Poseidons huvudkontor i Angered, Sjömarkenskolan i Borås,
ett korfönster till Herrljunga kyrka, en glasvägg till akuten i
Alingsås och nu senast glas- och betongkakel till entreér i
bostadshus.
- I samband med ett av uppdragen, som var till kvarteret Venus,
arbetade jag med inspiration av bilder tagna av Venus yta. Men också
av de historiska venusfigurerna från Willendorf och Milo. Med
på utställningen finns en del bilder som är en fortsättning på detta
arbete. Venus kallas ju ibland jordens systerplanet.


Med strykjärnet i bagaget

Framtida projekt?

- I sommar ska jag vara med på en utomhusutställning med skulptur i
Borås. Det är hög tid att börja jobba med det.

BO BORG



 


Spegelpöl



Veckning



95 % CO2



Vit krage



Vridning


090214
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst