Charlotte Widegren
Teckningar och måleri
Lidköpings Konsthall
21/2-8/3


MED SIN EGEN LOGIK
 
Charlotte Widegren bjuder in till en konstruerad drömvärld

 

Charlotte Widegren är ständigt aktuell, tycks det. Och hela tiden med ny och spännande konst.  Hon bjuder in till en konstruerad drömvärld där logiken är hennes egen.

Charlotte Widegren har ateljé vid gärdet i Stockholm och har haft en intensiv arbetsperiod där inför den här utställningen.
- Jag visar ett stort antal kolteckningar och akvareller. De är både delvis föreställande och helt abstrakta. Jag visar också en del oljemålningar. Och helt nytt till den här utställningen är att jag visar täljda föremål. Här finns en kniv, en pall och några sidenrosetter. De täljda föremålen är omgivna av bilder av kvinnor. Det är en kvinna som gjort någonting. Allt hänger ihop. Det går många röda trådar åt alla möjliga håll.



Hon gör stora kolteckningar.
- Jag jobbar mycket med kontraster. En figur är ”fint” och detaljrikt tecknad. Den får möta en grovt tecknad kontrastfigur. Det blir ett dynamiskt spel mellan kontraster.
Motiven är hotfulla scenerier. Här finns träd som beter sig konstigt. Och figurer som blänger på dig och fragment av människor. Och ibland en klänning eller ett vackert ondulerat hår i klassik trettio- eller fyrtiotalsfrisyr.
Naturen uppträder som en hotande kraft. Den tar över. Kanske den hämnas på människan som så ofta sker i svensk folklore, när vackra lockande karaktärer lurar människorna.
- Jag gör vackra djur och vackra frisyrer. När det kopplas till något otrevligt blir det riktigt obehagligt. Men i en glänta där det händer något finns en laddning. Det kan också vara något drömskt och nostalgiskt.



Hon har läst mycket feministisk litteratur det senaste året.
- Och då inser man att när kvinnan blir aktiv i en bild uppstår en provokation. Det födde många tankar om vad vill göra, säger Charlotte Widegren.
- Att 1930 -och 40-talet så ofta är med i bilderna är bland annat för att bakom skönheten på den tiden låg fascismen och andra hemskheter.
Hon målar på naken duk så att mellanrummen skapar rymd i bilden. Hela utställningen går i också och jordfärger med inslag av blodets röda.
- Jag gör också akvareller i stora format. Akvarellfärg beter sig så olika beroende på pigment. I akvarellerna låter jag det ske saker. Jag har t ex blåst ut färgen på en del. Några gränsar mot det föreställande. Men mest är det abstrakt. Även här handlar det, på sitt sätt, om förhållandet mellan människa och natur. Blodrött mot jordfärger.



Hon jobbar med skönheten som en del i processen.
- Jag tar det skönaste som finns, naturen eller en kvinnas hår. Kvinnorna gjorde sig själv till ett slags skulpturerna med de här håruppsättningarna. Jag samlar fragment ur feminin skönhetshistoria. Jag intresserar mig för 30-och 40-talets skönhetsfixering och fascism draget till sin spets, fortsätter Charlotte Widegren.
- Jag ser inte de djur som jag gör som symboler. De är mera som karaktärer. Och de speglar ibland mänskliga psykologiska tillstånd. Men på ett sätt undersöker jag frågan om varför man ser ett djur som en symbol.

-
- Jag jobbar med en stark karaktär i bilderna, när det gäller teknik, motiv och stämning.
- Vad det är är blir det väldigt skulpturalt. Och jag arbetar mycket med mellanformerna som bildar hål i svärtan. Man får en klar bild av det föreställande.
Charlotte Widegren är aktuell i många sammanhang.
Här för leden deltog hon i utställningen Andra världar tillsammans med några andra av de hetaste namnen bland de unga konstnärerna. Förutom Charlotte Widegren, Lovisa Ringborg, Johannes Nyström och Anders Krisár. Den startade på Haninge Konsthall och ska nu turnera i landet. Och så har hon inbjudits till tävlingen om en konstnärlig utsmyckning efter Göta Kanal vid Landhöjden. Hennes förslag var en grotta i form av ett hår.



Hon åker till Graez-sur-Loin i mars och april.
- Jag ska vistas i den gamla svenska konstnärskolonins miljö. Jag ska arbeta där och bo i Karin och Carl Larssons hus.
Sommaren 2010 ska hon ställa ut i Halmstads nya museum.

BO BORG

 






 






090222
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst