GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



KREATIVITET UTAN GRÄNSER
 
Ruth Felldin målar och skriver deckare
 
 

Läkare, konstnär, skulptör, sedan förra året kan Ruth Felldin även titulera sig författare. Stundens ingivelse är det som styr hennes skapande.

– Ibland har jag lust att måla i olja, ibland i akvarell. På sommaren är det härligt att skulptera, då kan jag sitta ute under ett äppelträd, säger hon.

 

Färger är det centrala i Ruth Felldins konstnärskap, ofta är de ljusa eller kraftfulla. Det är viktigt att de passar ihop och ger harmoni. Inspirationen hittar hon i naturen liksom hos förebilder som Van Gogh och Gauguin, båda konstnärer med ett starkt färgspråk.

– Blommor och dess färger tycker jag är enormt vackert, det påverkar mig positivt. Jag har en liten täppa där jag odlar blommor av olika slag, säger Ruth Felldin.

 
 

Kulörer är också det Ruth Felldin utgår ifrån i sitt skapande.

– Jag börjar måla utan att veta vad det ska bli. Allt eftersom jag arbetar så dyker det upp håligheter och former på duken och utifrån dem skapas motiv, säger hon.
Av oljefärgen blir det ofta hav och landskap, medan akvarellen ger förutsättning för figurer och blommor.

– Akvarellerna kan jag göra lite varstans, ibland här i Göteborg där jag bor. Men annars arbetar jag mycket i mitt föräldrahem utanför Strömstad. Där kan jag spänna upp en stor duk på väggen och måla efterhand.

 
 
Även om Ruth Felldin oftast låter färgen leva sitt eget liv så händer det att hon har en bild i huvudet redan innan hon börjar skapa. Så var det när hon målade konstverket ”Vraket”.

– Det var ett båtvrak jag såg på nordöstra Öland. Jag memorerade det och valde sedan färger som jag tyckte passade till. Under den perioden var jag intresserad av gult, säger hon.

På samma sätt fungerar det när Ruth Felldin skulpterar.

– Skulpturerna är mer riktade, där funderar jag innan jag gör dem, förklarar hon.

– Mest skulpterar jag ansikten. Det uttrycket jag är ute efter. Det kan vara en person jag sett på stan med ett speciellt ansiktsuttryck eller drag som fångar mig. Och sen går jag hem och skapar det.
 
 
Det var under början av 1980-talet, i samband med att Ruth Felldin läste till läkare som hon började måla på allvar. Nu kunde hon ibland vara ledig under en sammantagen period, vilket gav tid till skapande. Oljemåleriet kompletterades snart med akvarell.

I dag är Ruth Felldin pensionär, men då hon arbetade fungerade måleriet som en avkoppling på helgerna.

– Jag målar för min egen skull, för att tillfredställa mitt behov. Har jag inte målat på ett tag så får jag abstinens, säger hon och skrattar.

Efter kurser i kroki lärde hon sig att dra snabba linjer och hon beskriver utvecklingen av sitt konstnärskap som att hon har vågat mer.

– Jag blir mer driven ju mer jag håller på. Nu petar jag inte med detaljer längre.
 
 
Ruth Felldin har inte någon längre konstutbildning bakom sig. Däremot har hon läst en del kurser för att lära sig det tekniska, som hon säger. Bland annat vid Göteborgs Universitet och på konstnärsgården i Lervik, men hon har även deltagit i veckokurser utomlands.

Förra året kom Ruth Felldins första deckare ut ”Delar till salu”. Att skriva är ett annat sätt för henne att uttrycka sina tankar. För några år sedan gick hon en deckarkurs, men annars är skrivandet något hon utvecklat på egen hand. Precis som med konsten låter hon sina romanfigurer leva sitt eget liv.

– Vissa som skriver deckare strukturerar berättelsen, men det gör inte jag. Historien utvecklar sig medan jag skriver. Det kan vara en nackdel om man skriver några hundra sidor och inte får till det, men det får bli som det blir. Huvudsaken är att man njuter och har roligt av det man gör.

När hon skriver deckare är hon ute efter att skildra den vanliga människan. Tekniska beskrivningar av vapen och hur polisen utreder fallet intresserar henne inte.

– Jag identifierar mig med personen och vill få fram hur jag skulle ha reagerat inför en viss situation.

Och fler deckare kommer det att bli framöver, liksom fler konstverk förstås.
– Jag har ett intensivt intresse för både skrivandet och målandet, och varvar mellan dem, avslutar Ruth Felldin.
 
 
MARIA RADEMARK