Ingemar Tinnert
akvarell
Binnebergs Tingshus, Skaraborg
7-22/3


LUGNT OCH ÖMTÅLIGT
 
Ingemar Tinnert hämtar sina motiv i naturen


Det är som att göra en försiktig promenad en tidig morgon när man ser Ingemar Tinnerts akvareller. Det är ett lugn och en litet ömtålig stämning i bilderna.

Han
 bor och jobbar i Falköping. Vid sidan av måleriet driver jag Galleri Tinnert i Falköping. Vi visar och säljer konst, ramar in och säljer konstnärsmaterial.
- Men det är konstnär jag är numera. Jag är självlärd, men har gått en del kurser för akvarellmålare på Gerlesborg och en oförglömlig kursvecka tillsammans med akvarellfågelmästaren Lars Jonsson.
- Jag är mycket ute i naturen och där hämtar jag mina motiv. Så man kan säga att jag är naturmålare. Naturen får en att må bra och ger energi.  Jag jobbar ibland i olja, men mest är det akvarell och det är det jag visar här.
- Jag jobbar med mycket vått måleri på torrt papper. Jag jobbar i lager på lager. Lasyrerna får torka emellan.



Ofta kombinerar han ett tydligt huvudmotiv med en diffus bakgrund.
- Jag sitter med tubkikare. Och jag gör ett slags fågelkrokier av mina observationer. Där kan jag detaljstudera fåglarna. Men det är lugnet som ibland finns i naturen jag vill fånga. 
Folk frågar varför han inte har människor i sina bilder.
- Jag träffar många människor, men det är för högt tempo och för mycket stress i mötena. Och jag vill skildra det rofyllda. Det kan vara en sten i vattnet. Den är trygg och stabil och bryr sig inte om organisationsförändringar och finansiella kriser. Det blir mycket motiv med vatten trots att han bor i Falköping där det knappt finns. - Då längtar man.
Han jobbar med lugn och harmoni.
- Därför blir det mycket ljusskildring i bilderna. Mina aktuella akvareller innehåller därför inte så mycket information. Det skulle störa lugnet.



Han jobbar mest med fåglar vid vatten.
- Jag bor ju nära Hornborgarsjön. Så jag gör många motiv därifrån. Jag målar också gärna till exempel blåmesen.
- Mitt favoritläge är tidigt på morgonen när det första ljuset kommer och dimman lättar. Då finns en fantastisk ro och vadarfåglarna står väldigt stilla.
Han  målar också gärna välslipade stenar. Dem målar jag med palettkniv. Men också hus och gamla miljöer och byggnader. Och detaljer som fönster och portar.
- Jag är inte så komplicerad. Jag målar enkelt och rakt för sådan är min känsla när jag ser motiven. Ser jag ett vackert fönster, och då är de oftast gamla, fascineras jag av hantverksskickligheten. Och det räcker för mig. Och det händer att jag förbättrar litet för att förstärka skönheten.



Man känner igen hans bilder på motiven och färgskalan.
- Jag använder mycket jordfärger.
Han ser gärna icke-föreställande konst. Med tanke på att hitta nya sätt att använda färger, former och färgkombinationer.
Närmast är han med i påskrundan kring Hornborgarsjön. Och så har han en utställning i Mullsjö i maj.

BO BORG

 

 

090309
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst