Elisabeth Brenner
Textilla nätverk
Galleri Tvärgatan, Skara
7-22/3


MATEMATISKA UPPREPNINGAR
 Elisabeth Brenner arbetar med mönsteridéer

 
Bakom den spännande titeln Textila nätverk gömmer sig en massa kul mönsteridéer.

Elisabeth Brenner är född 1944 i Växjö. Titel: Diplomerad Designer. Den fick hon genom en utbildning i Hamburg 1964-1969. Huvudinriktningen var textildesign och det var något vidare än att bli textilkonstnär. Den här utbildningen var riktad mot industrin.
1970-1976 jobbade hon som chefsdesigner hos en mattillverkare i Eindhoven i Holland.



- Efter det åkte jag till Swasiland i södra Afrika. Tillsammans med min man satt jag upp ett handväveri åt ett företag. Efter det återvände jag till Sverige och bosatte mig i Kinna utanför Borås och jobbade åt Kasthalls mattor några år. Jag har också jobbat åt Volvo Lastvagnar. Och åt SAAB, där jag efterträdde Pierre Olofsson.
Numera jobbar hon som konstnär.
Nu visar visar hon ett trettiotal relativt nya verk. Hon kallar det fibre art.
- Jag utgår från nåt konkret innan jag börjar göra mina verk. Oftast ett metallnät, därav titeln. 
Hon kombinerar metallnäten med textila och andra material.
- Det kan vara tagel och lin men också syntetmaterial och gummitrådar. Ibland trär jag. Andra gånger syr jag. Ibland börjar jag med att forma nätet och sen tillför jag textilen.



Hon jobbar med upprepning, helst inget annat mönster än ljusskiftningarna.
- Det blir ett slags matematiska upprepningar. Man kan nog kalla det ett minimalistiskt bildspråk.
Hon jobbar också med modern teknik. På några tuftade mattor har hon mönster av fiberoptik.
- Mina verk föreställer ingenting, hela uttrycket finns i materialet. Mönstren är väldigt stränga, men ändå inte.



Som designer jobbade hon mycket med mönster men i konsten vill hon jobba bort det.
- Hela den här mönstervärlden började med att jag ville översätta afrikanska frisyrer textilt. Det ledde till experiment med olika material och tekniker.
När hon jobbar som designer jobbar hon i team.
- Som konstnär är jag helt fri. Det är jag som bestämmer själv, t ex om ett mönster t ex ska göras av akupunkturnålar. Och jag håller på så länge jag vill. Jag vill jobba med båda. De befruktar varandra.

 

Det är mest väggbilder.
- Men några är kuber. Det är kul för då upplevs materialet som om det hänger. Det ger en tredje dimension.
-    Jag tycker mycket om konst. Jag fick djupa intryck av några kyrkfönster Av Chagall jag såg i Tyskland, säger hon
- Det viktiga är att man får positiva intryck.

BO BORG

 

 
 

090310
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst