Barbara Ekström och Peter Trukenbrod
Needless
Nääs Konsthantverk
21/2-22/3


21 GRAM MELLAN LIV OCH DÖD
 
Barbara Ekström undersöker om material har en själ
 
 
Man kan säga att Barbara Ekströms installation handlar om det lätta i det tunga.  Vad händer om man stannar vid ytan, om man låter föremålen ” bara” bli sin form.

Barbara Ekström har gjort en serie objekt av skalformat siden. Textilen läggs som en hud över föremålet som sedan avlägsnas så att endast skalet återstår. Vissa områden av materialet har genomborrats av nålstick, likt en söm som repats upp. Spåren av ursprungsmaterialet framstår stundtals genom oxiderade fällningar av järn, vilket utgör färgämnet i den röda blodkroppen.



Barbara Ekström är utbildad på textillinjen på HDK och blev klar där 2003. Sen dess har hon jobbat med ganska olika konst-saker.
- Jag har bland mycket annat varit med att bygga om en rondell i Mölndal på ett konstnärligt sätt. Jag gjorde en blå ljussättning som skapar känslan av att ett UFO har landat.
Hon har arbetat med grabbarna på VA - service i Vara.
 
-
Vi tog fram deras kreativa talanger och de tog de fram flaskvattnet Vara. Jag jobbade i ett arbetsplatskonstprojekt inom psykiatrin i Vara.  Och nu är jag projektledare åt Göteborgsregionens kommunförbund i projekt och föreläsningar för att lyfta fram kreativiteten.



Hon har gjort olika projekt som har handlat om gamla strukturer från industrialismen och vad som händer med dem när de inta används längre. Ett handlade om beröringspunkter mellan gårdagens hålkort och dagens datorer.
- Vi tror obönhörligt på det nya. Vad händer när det ”oumbärliga” förlorar sin funktion?
Och så har hon förstås jobbat med traditionell utställningsverksamhet.
Utställningen heter Lod och ingår i serien 21 gram.
- En amerikan vägde kroppar före döden och direkt efter. Skillnaden i vikt var 21 gram. Vart tog de vägen?



Hon använder 21 gram som riktpunkt för sina föremål.
- Jag jobbar med siden. Jag lägger det som en hinna över ett tungt föremål.  Preparerar tyget så att det stelnar och sprättar av. Det ger en process där tungt blir lättare. En frågeställning är om material har en själ. Eller framträder något nytt, något annat, när man bara ser föremålets skinn.
Installationen Lod består av 49 strykjärnslod, den del av ett gammaldags strykjärn som man värmde upp. De hänger så att varje rad väger 21 gram.
Siden får ett mönster genom att järnet färgar av sig på tyget. Här hänger också ytan av ett par strykjärn som loden ska vara i. Och vid dörren finns ytan av ett elskåp, alarmklockar och en strömbrytare.
- Installationen bildar en miljö för betraktaren. Det handlar om föremålens minsta gemensamma nämnare. Och så blir det så vackert, säger Barbara Ekström.
- Jag är nog en estet.

BO BORG

 


 

Läs om Peter Trukenbrod >>>


090315
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst