ENKLA FORMER
 
Jan Åke Andersson vill skapa en känsla av Japan
 
 

Keramiker Jan Åke Andersson jobbar med anagamateknik som har sitt ursprung i Japan. Han gjorde en studieresa dit för två år sedan som gav inspiration och satte djupa spår.

Han har valt enkla föremål med landets uttryck för att få en känsla av Japan.
- Det innebär, förutom det tekniska, föremål med enkel form. Vi nordbor har nog enkelheten gemensam med japanerna.
Hans mönster är inspirerade av natur; blad, trädstammar och klipphällar.



Anagamateknik, det låter svårt?

- Det är en vedeldad bränningsteknik. Man bränner i 3 ½ dygn. Det speciella är att man inte använder glasyr. Godset får färger och nyanser av hur elden slickar det. Det kan man styra litet genom placeringen i ugnen. Man kan säga att jag målar med lågan.
Han visar fat, skålar och olika vaser.
- En del har legat utsatt i bränningen. Temperaturen har varit mycket hög och det har blivit mönster av mycket aska.



Han har lagt i snäckor som ger mönster. Askan smälter och förenar sig med leran i vackra rinningar.
- Jag letar överallt efter snäckor som är bra. De kommer från olika platser i världen.
Ibland kavlar han in blad som ger mönster.
- De blir olika om de får vara kvar i bränningen eller om jag pillar bort dem innan. Här har jag använt jordgubbsblad och vinbärsblad.
Han vill ha kraftiga färger och ett mustigt resultat.
- Bizen i Japan är en ort känd för anagamateknik. Jag var där och en serie skålar är gjorda i deras tradition och färgskala.



En del vaser är kavlade.
- De får en yta som ser ut som bark. Inte så konstigt för jag har alltid levt med skogen inpå mig.
- Jag har också gjutit av klipphällar i gips. Och sedan har jag lera i formen och då får godset den yttre form jag vill ha.
På en en hylla finns teskålar.
- I Japan väljer man skål efter vad man serverar. Så man har inte serviser med samma form och mönster.



Han gör inte heller serier, utan vill att varje skål ska bli en individ.
- En del glaserar jag invändigt, viktigt inte minst för hygien.
De är brända på olika sätt.
- En del liggande och en del stående t ex.  Det blir fler färger än man tror om man tittar närmare.



Just nu gör han grejor till årets anagmabränning.
- De senaste sju åren har jag börjat bränna på Kristi Himmelfärds dag den 21 maj. Sedan öppnar jag ugnen på pingstdagen den 31 maj. Då ser jag resultatet av ungefär tusen timmars arbete när jag plockar fram 250-300 krukor.
- Det är lika spännande varje gång.

BO BORG

 


 

Jan Åke Andersson
keramik i anagmateknik
Galleri Splace Mariestad
28/2-15/3



090321
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst