Lennart Aschenbrenner

Det är som när en ny dirigent tolkar ett verk.

Aschenbrenner i textil och lera


Lennart Aschenbrenner håller stilen. Han har utvecklat ett bildspråk som är en blandning av popens vardagsmotiv och fläckexpressionismens ”poetiska” fläckar. Han återkommer till sina favoritmotiv; hatten, läppstiftet och de högklackade skorna i målning , efter grafiskt blad, efter skulptur.
Han är nu aktuell med en utställning på Galleri Imma i Mariestad.

Den är betitlad ”Aschenbrenner i textil och lera”. Och se här får vi se hans kära borsalino som tuftad matta eller lerskulptur. Bland mycket annat förstås.
- Jag trivs här på Galleri Imma. Har ställt ut här för länge sedan. Och så rätt nyligen, 2009. Så jag ville visa en annan sida . Så det blev den här utställningen som fick det varudeklarerande namnet ”textil och lera”.
Han visar textilier. Stora mattor, som trots att motiven i mycket är hans vanliga ändå får ett annat uttryck.
- Jag vill göra det jag inte kan!. Det är då både jag och min konst utvecklas.  Mattorna  är gjorda i ull från Nya Zeeland. Garnet är färgat. Så är de knutna i Indien. Jag har försäkrat mig om att de inte är gjorda av barnarbetare.



Det började att han tillsammans med några andra målare blev inbjuden att göra förlagor till mattor till en utställning på Stockholms auktionsverk häromåret.
- Då gjorde vi mattor in en upplaga om tio. Men numera gör jag bara en av varje motiv. Jag vill att varje ska vara ett original. Den som köper den får både mattan och förlagan.
Vad händer konstnärligt med motiven när de översätts till textil?
- Det händer någonting mycket intressant i översättningen. Det blir ett annat liv i textilen. Det är som när en ny dirigent tolkar ett verk.
Motiven?
- Den här gången är det mina klassiska motiv, damskorna och min hatt. Och en serie med kvarglömda föremål på stranden.



Hatten kommer igen hela tiden?
- Den är nog ett slags ställföreträdande självporträtt. Jag ställer mig ständigt frågan; Varför ska jag nu måla en hatt till?. Men det finns alltid ett annat ljus, en annan vinkel och ett nytt sammanhang.
- Hatten är en symbol. Men jag vill inte övertolka. Det får andra göra om de vill. Men visst blir man en annan person i hatt än i stickeluva. Det har med manlighet att göra. Jag har också gjort en serie bilder med mina skor som motiv. De heter Dandy. Jag är en snobb inåt, men inte utåt.



Hur började det?
- Jag gjorde en utställning i Paris på temat Manligt- Kvinnligt. Det föll sig naturligt att ta de högklackade skorna som kvinnligt attribut. De är svåra att gå i. Min fru kallar dem sittskor. Och så har jag gjort läppstift. Ett läppstift är ju väldigt kvinnligt. Men formen är maskulin och liknar ett könsorgan eller en missil.
- Det är tio år sedan jag gjorde mina första läppstift bl a som skulpturer i stengods. Idag får Åsa Jungelius stor uppmärksamhet för samma motiv i glasskulptur. Men då tolkas de med feministiska förtecken.



Hans stil är både abstrakt och föreställande.
- Jag är intresserad av det enkla, med influenser från sextiotalets popkonst. Min konstnärliga metod är att i stället för att detaljrikt måla Karl den XIIs likfärd gör jag ett fotavtryck. Ibland har jag jobbat med trompe  lóeil.  Det är pedagogiskt och ger en start för tolkning och näring till fantasin.
- Jag ser mig själv som modernist. En konstnär är väl ett slags alkemist. Jag vet att jag inte kommer att lyckas, men det händer alltid något på vägen, i försöket. Jag gör inga berättelser. Men jag ställer frågor. Och genom konsten kan jag trycka på punkter som startar fantasin.



Han bor stora delar av året i Frankrike.
- Det är för ljusets skull.
På utställningen visar han keramikskulpturer och vackert bemålade keramikfat. Och grafik förstås.
- Jag är målaren som gjort mycket mera grafik än många grafiker. Mina grafiska blad är alltid original i sin egen art. Aldrig översatta målningar. Man kan inte göra en oljemålning i litografi. Varje teknik har sina egna förutsättningar.
Framtidsplaner?’
- I sommar ska jag ha en utställning i Södra Frankrike. I höst ska jag ställa ut i Malmö och Stockholm.
- Och jag jobbar med en bok som ska presentera min grafik. Jag har hjälp av bland andra fotografen Hans Hammarskjöld. Boken är mitt sätt att markera att grafiken är en lika viktig del av mitt konstnärskap som måleriet.
Enligt Lidköpings Konstförenings program ska han tillsammans med Bo Wettryd och Andreas Eriksson delta i föreningens sommarutställning till minnet av den framlidne Lasse Persson.
- Vi gick tillsammans på Konstakademin i början av sextiotalet. Jörgen Byström, Harald Lyth och Lasse Persson och jag kallade på skoj  De tre musketörerna och Dartanjang . Vi ställde ut tillsammans bland annat i Mariestad om jag minns rätt.
BO BORG



Galleri Imma, Mariestad
Lennart Aschenbrenner
Aschenbrenner i textil och lera
Utställningen hade vernissage den 19 mars och pågår till den 30 mars.