Lennart Aschenbrenner
Målningar och grafik
Galleri Stockselius, Skövde
21/3-5/4


INTRESSERAD AV DUBBELHETEN
 
Lennart Aschenbrenner vill rucka på vaneseendet
 
 

Lennart Aschenbrenner är bosatt utanför Nice i Frankrike sedan 1992.
-     Livet är så mycket enklare där. Men framför allt är det för ljuset. Vardagen blir lättare och jag behöver inte famla i mörker.


Han kommer med nya målningar och helt färsk grafik. Ettt par favoritmotiv är hatten och damskon. De står för manligt och kvinnligt .
-  Hatten ser jag som ett slags självporträtt. Jag tillhör den rödbrokiga rasen som måste skyddas med hatt. Jag använder både panamahatt och borsalino. Men hatten är jag färdig med nu.
Det kvinnliga får symboliseras av damskon, pumpsen, och läppstiftet.
- Läppstiftet står ju både för kvinnlighet, och potens, och ibland ser jag det som en livsfarlig missil. När det gäller de sexiga damskorna är jag så gammal nu
att jag får vara litet gubbsjuk. Och förresten är det nästan bara stiliga damer som köper dem.



Han sätter igång med ett sådant tecken för att komma igång med något annat.
- När jag gör ett abstrakt landskap och en hatt bildar de tillsammans vad jag brukar kalla ett stillebenlandskap.
Han vill rucka på folks vaneseende.
- Enkla former är inte så enkla som de tycks vara. Jag tillhör inte någon ism, men har mina rötter inom det informella måleriet och popkonsten. Jag har en dragning åt det surrealistiska utan att vara surrealist.
- Jag har stavat med samma formuleringar länge . Men har man samma kostym tillräckligt länge blir den rätt som det är modern igen. Det kan se ut som jag gjort samma figurer länge nu. Men det blir nya hela tiden. 


Fru Tut

Han vill uttrycka så mycket som möjligt med så litet som möjligt.
- Symbolism låter för pretentiöst för mina bilder. Det finns en lekfullhet i mina bilder. Liksom de flesta konstnärer blir jag aldrig vuxen.
Målningen Dandy är en stor målning med ett par tvådelade, väl ingångna gangsterskor som motiv.
- Jag är intresserad av dubbelheten. Det som är ett kan också vara ett annat. Så startar fantasin. Jag tycker om att sätta ihop två fantasivärldar som inte hänger ihop.
En av de nya målningarna skiljer sig helt från de andra. Det är en lakritspipa med texten Detta är en lakritspipa (fast på franska).
- Det är en blinkning till den kända Magrittemålningen med texten Detta är inte en pipa. Det finns också en lakritsnurra på min målning. Den har samma form som patafysikernas tecken.



Han är kommendör i patafysiska sällskapet.
- Patafysik är läran om undantagen. Hur ska man förklara? Säg så här; patafysiken förhåller sig till metafysiken som metafysiken förhåller sig till fysiken. En patafysiker har paraply när det regnar. Ska man gå djupare är det en heldagsföreläsning.
Trompe l'euil är honom kärt.
- När jag tar fel själv på avbildning och föremål tycker jag att jag lyckats. Men numera vill jag tydligare redovisa att det är måleri jag håller på med. Men oavsett hur man målar, gäller det att gå in i världen med nytvättade ögon.
Inom det grafiska området  jobbar han med foton som etsningar. Han har just gjort sex blad med nya motiv; mjölkkanna och barncykel. Bilderna bär drag av stilleben.
- Man behöver en förevändning för att komma igång. En färg eller en form helt enkelt. Ofta blir det nåt i ens vardag eller i ateljén. Och jag har sällan människor i mitt måleri, men spår av dem. 


Hundar

Han har gjort många bokomslag.
- Författaren Claes Hylinger och jag träffades i Paris 1968. Vi är tvillingsjälar. Jag har gjort omslag till alla hans böcker. Jag har till och med gjort omslaget till hans nästa bok som han inte har skrivit än. Jag har också gjort bokomslag till Niklas Rådström och andra. Och flera böcker med min hustru Birgitta Edlund.



Han är utställningsperiodare. Ställer ut ungefär fem gånger om året.
- Efter den här utställningen ska jag ställa ut i Tidaholm och på flera ställen. Och så tillbaka till Nice så fort det går. Det är på somrarna jag vill vara i Sverige.
Han har ställt ut regelbundet i Skövde. Ett par gånger på Konsthallen. Senast 2005, även då på Galleri Stockselius.

BO BORG

 


 






090327
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst