GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



FÄRGEN ÄR MITT KÄNNEMÄRKE
 
Anders Gyllerfelt målar figurer
som abstraktioner i färgmönster
 
 

Diffusa figurer uppträder i färgfälten i Anders Gyllerfelts målningar. Vilka det är vet han inte ens själv.

– Jag funderar på det, med. Det är mer ett tillstånd, ett sinnestillstånd, jag försöker förmedla, säger han om sina bilder.

 

Figurerna visar inte sina ansikten och är bara former av något.

– Färgen är mitt kännemärke. Jag är intresserad av färgernas förhållande till varandra. Det skulle kunna vara helt abstrakta målningar men jag kan inte släppa gestalterna, som jag började göra i slutet av 1980-talet.

Det började med att han höll på och målade någon form av stilleben ur en annan, klart blekare färgskala.

– Jag hittade bitar sin glimmade till. Klippte ut dem och spände upp och sen såg jag figurer som jag jobbade fram.

 
 

Han har arbetat vidare med dem i konstellationer.

– Psykologiska tillstånd, kan det vara. Att man målar av sig själv.
Han använder akryl i botten och ser vissa partier som han vill gå vidare med i olja.

– Tonhanteringen är svårare att få fram i akryl, som torkar fort och är egentligen innebär en fördel.
Han använder glada lätta nyanser.

– Ibland är figurerna inte så positiva men då är färgerna det. Jag kan inte förklara varför men jag har haft den färgskalan i mig hela tiden.
Anders Gyllerfelt gick målarskolan Forum i Malmö men bor i Bergkvara vid kusten mellan Karlskrona och Kalmar.

– Jag ser sjön från ateljén på andra våningen, det är en gammal kåk där jag arbetar i ensamhet och i avsaknad av civilisation. Jag saknar pulsen. En storstad får man åka till ibland men jag är familjeförsörjare och kan inte göra det i dag.

 
 
För många år sedan målade han natur, vilket kan tyckas naturligt i den miljön.

– Det var inte min grej, det blev avmålningar och öppnade inte mitt sinne på samma sätt.

Han börjar med en tom duk och söker rytmen och formen och antalet figurer som en abstraktion i ett färgmönster med fläckar.

– Det blir rytmer, det är spännande i olika konstellationer.
På senare tid blir det mer rena ytor.

– Jag flaxade mer förr, det har lugnat sig på senare tid.

Sommartid undervisar han i måleri vid konstskolan i Bergkvara kulturmagasin, beläget i hamnen där man har utsikt över Östersjön och Öland.
 
 
JAN BERGMAN