Carl Reichenberg
Giclée fine art
Galleri Rita
21/3 - 5/4


NATUR OCH APOKALYPTISKA LANDSKAP
 

Carl Reichenberg skapar konst med datorteknik

 
 
Drömmar om dramatiska landskap utgör grunden för flera av Carl Reichenbergs bilder.
– Ända sedan jag var liten har jag drömt mycket. Ofta vandrar jag genom landskap som jag inte känner igen. Det är lite av de stämningarna som jag har försökt fånga, säger Carl Reichenberg.

Landskapen i drömmarna är vanligtvis inte obehagliga, förklarar han, utan det är den starka upplevelsen utav dem, de öppna slätterna och skogarna, som han skildrar. I hans bilder kan de få formen av karga och ödsliga landskap eller egendomligt belysta bergssluttningar och himlavalv.
Återkommande är det artificiella ljuset som belyser mer eller mindre igenkänningsbara former. Det för mina tankar till både övernaturliga krafter och miljöförstöring, det senare något som konstnären inte förnekar, men inte heller direkt medger. Det är upp till betraktaren att tolka.
– Men något är på väg att hända. Jag kallar dem apokalyptiska landskap, så kanske är det vad som väntar.



Den andra delen av utställningen visar bilder utifrån temat natur, med undertiteln ”former jag skulle kunnat hitta i naturen”.
– De utgör den mer abstrakta sidan av mina motiv. Det är bilder som man kan associera till natur, men samtidigt är det ju ett vitt begrepp, säger Carl Reichenberg.
– På vernissagen var det en mineralog som kommenterade en av mina bilder: Jag förstår att du inte kan ha sett det, men om man skulle göra ett geologiskt snitt i en mineral skulle man få just en sådan ljusbrytning.



Arbetet med ljus och stämningar är viktiga komponenter i Carl Reichenbergs skapande. Grundtanken är att göra vackra bilder.
– Jag får säga som Roj Friberg, en av mina favoritkonstnärer, sa när Folke Edwards frågade vad han ville med sin konst: Jag vill helt enkelt göra vackra bilder. Och som Aristoteles sa ”Vi behöver bilder för att tänka”, säger Carl Reichenberg och ler.
– Det finns en lust att uttrycka sig i bild hos oss människor. En inneboende drift att konkretisera våra tankar och känslor, i mitt fall stämningar. Men det är också viktigt för mig att bilderna är tekniskt perfektionistiska.
Som utgångspunkt använder han fotografier och bearbetar dem i datorn.
– Jag kan utgå från en bild av nästan vad som helst. Det är precis som leran för en keramiker, ett material som jag sedan formar. Sättet jag jobbar på i datorn påminner om traditionella tekniker, jag skrapar och målar över och ibland går formandet sin egen väg. Det är bara handens rörelser som är annorlunda.



Varje bild kan innebära hundratals moment innan den är färdig för att överföras till, i det här fallet akvarellpapper, med trycktekniken giclée fine art.
– Giclée är franska och betyder sprutad. Det är en vidareutveckling av bläckstråletekniken men med ljusbeständiga pigment. Det krävs en fantastisk maskinpark för att trycka bilder i tekniken. Jag har inte en sådan själv, men får hjälp av en god vän som är fotograf. Tillsammans går vi igenom bilderna på datorn så att de blir kalibrerade så som jag tänkt.
Inför en tidigare utställning, berättar Carl Reichenberg, att han provade en mängd olika akvarellpapper tills han fann ett som fungerade enligt hans önskemål.
– Jag vill få fram den matta ytan, lite som i en akvarell. Men det är också viktigt att pappret kan återge färger från renaste vitt till ordentlig svärta.
Giclée fine art är en teknik som kan användas för att mångfaldiga verk men Carl Reichenberg berättar att han alltid bara tar fram ett exemplar av varje.



Det var för 11-12 år sedan Carl Reichenberg började arbeta med sina bilder i datorn. Intresset för konstnärligt skapande påbörjades dock betydligt tidigare.
– Jag började måla när jag var 14 år. Jag var hemma hos Inge Schiöler, såg hans verk och blev helt tagen. Jag fick även en premiebok med bilder av Van Goghs målningar. De inspirerade.
Carl Reichenberg utbildade sig till arkitekt vid Chalmers Tekniska högskola, gick ut 1966, och har bland annat arbetat 13,5 år som stadsarkitekt i Borås kommun. Idag driver han sedan 19 år eget företag vid sidan om sitt konstnärliga skapande.
– Jag är något så märkligt som en arkitekt som jobbar med juridik, i form av plan och byggrätt. Det arbetar jag med på deltid och ägnar minst lika mycket tid åt bildskapandet.
Som konstnär arbetade han tidigare i andra tekniker, så som akryl, akvarell och pastell.



– Jag fick en nytändning när jag köpte en dyrbar dator för att arbeta med juridiken. Jag tänkte att nog måste jag väl kunna använda den till något mer. Jag provade flera olika bildprogram men snabbt utkristalliserade det sig att det var Photoshop jag ville arbeta med. Jag kände mig för och fann oanade möjligheter.
Carl Reichenberg berättar att hon fortsätter att experimentera och utveckla sitt skapande. Nu senast har han börjat arbeta helt utan fotografiska ursprungsbilder.
– Jag har hittat ett helt abstrakt märkligt bildspråk i datorn. Vi får se vad det kan bli av det, avslutar han hemlighetsfullt.

MARIA RADEMARK

 


 



090331
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst