Berit Hammarbäck
Måleri
Lidköpings Konsthall
4-19 april

 
PÅ GRÄNSEN TILL DET ABSTRAKTA
Berit Hammarbäck målar inifrån





Berit Hammarbäck låter sitt måleri söka sig fram i de gränstrakter där föreställande naturmåleri gränsar till det abstrakta och rent måleriska.

Hon är född 1946. Jobbade med en massa annat innan hon satsade på konsten.
- Jag började med en konstkurs på Fröbelinstitutet i Norrköping. Det är ett tag sen nu. Jag gick vidare till Lunnevads Bild och Formlinje på Östgötaslätten. Jag gick där 1983-1985. Och sedan dess har jag varit konstnär.



Hon är bosatt i Norrköping. Medlem bl a i KRO, grafikcentrum i Östergötland som kallas Krogen Amerika och Grafiska sällskapet. Senast hon ställde ut i Västergötland var på Skövde Konstmuseum 1999 då ett verk köptes in till museets samlingar.
- Jag målar mest, men jag gör litet grafik emellanåt. I måleriet blir det mest olja, men även tempera ibland.
- Jag målar inte av, utan målar inifrån. Måleriet blir en som en resa. Det enda man kan vara säker på är att jag vet när jag är framme och målningen är klar. Det känns direkt.



- Jag målar efter minnesbilder. Jag tycker om djur och människor så det är vanliga motiv för mig.
- De är inte symboler för något jag planerar eller är medveten om. Djuren är ofta ensamma och villrådiga i sina stora världar. Jag bearbetar känslan av ensamhet och den kan ju vara stark även när man har folk omkring sig.
- Tidigare målade jag färgfält utan detaljer. Nu sätter känslorna spår och jag tar med fler detaljer.
- Jag vill hela tiden komma vidare med måleriet. Jag har gått från mörkt mot ljusare. Nu tar jag in flera färger i målningarna. Färgen är ett språk som man talar intuitivt och prövande, nästan omedvetet.



-  Jag gillar kontraster för de skapar spänning. Jag målar länge, jobbar i lager på lager.
- Jag tycker själv att bilderna blir olika, men folk som tittar säger att de hänger ihop, och jag förstår vad de menar även fast jag inte kan sätta fingret på det.




Vad handlar bilderna om?
- Jag kan inte svara på det. Det är sånt jag sett och upplevt och som tar form i målarprocessen.
Hennes stora förebilder är Per Kirkeby och Nicolas De Stael.

BO BORG

 

 



 










090412
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst