Billy Hellsten
Skulptur och akvarell
Galleri Edvin, Skövde
18 april-9 maj

 

STRÄVAR EFTER SKÖNHET
Billy Hellsten gör porträtt av fåglar 


Billy Hellsten har flera av sina motiv in på bara knuten. Han bor och har sina ateljéer (en för måleriet och en för skulpturen) i Floda utanför Göteborg. Det är lugnt och naturnära. Och det är naturen och då framför allt fåglarna som är Hellstens stora intresse.


- För mig började det på allvar med konsten 1986. Jag hade en fin konstnärsutbildning från Konsthögskolan Atheneum i Helsingfors i slutet av fyrtiotalet. Sedan gick jag på Slöjdis i Göteborg. Jag hade kurser i keramik men växlade in på reklam. Men när jag hade en stor utställning på Röhsska 1986 blev jag överväldigad av den fina försäljningen och pressen. Så då sadlade om och satsade helhjärtat på konsten. Det har jag aldrig ångrat.



Han gör mycket av sitt jobb i naturen.
- Jag tar min tubkikare och mitt sklissblock med mig. Och är alltid på jakt efter ett bra motiv. Jag tecknar snabbt. När man blivit skicklig på att teckna går man direkt på det väsentliga. Man kan förenkla på rätt sätt och ta bort detaljer så att helheten och karaktären blir tydligare. Och en skiss är spontan och därför så levande.
Det är främst fåglar han går på jakt efter.
- Det är främst havsfågel; ejder och vadarfåglar. Att se fåglarna i sin naturliga miljö är A och O för att det ska bli bra. Och skulpturerna måste bygga på egen observation.



På utställningen visar han inkännande porträtt av storspov, kråka och morkulla.
Han har också gjort några offentliga uitsmyckningar med fåglar.
- En kul ustmyckning är att jag fått göra ett par falkar till Falcons bryggeri i Falkenberg.



Han gör sina skulpturer i trä.
- Jag arbetar i limmad björk. En snickare gör ämnen åt mig. Sen profilsågar jag med bandsåg. Efter grovsågningen hugger jag fram form och karaktär med huggjärn. Jag gör huvudet separat för att undvika spill. Och så kan jag vrida huvudet i en rörelse som fångar fågeln.
- När jag gör t ex ejdrar gör jag dem som om de låg. Det ger kroppen en större och intressantare volym.
- Ögonen är av glas. Dem köper jag färdiga från en konservator.
- Sedan målar jag med en praktisk oljefärg, Alcro möbellackfärg. Den är vacker, tvättäkta och färgsäker.



- Han är noga med att fåglarna ska var korrekta och autentiskt skildrade.
- Jag vill att det ska vara rätt, fast jag förenklar. Man ska känna igen fåglarna förstås. Jag koncentrerar mig på formen. Och det blir ett slags porträtt. Varje fågel har särdrag som jag tar fasta på.
- Men jag gör inte fötter på vadarfåglana. De blir elegantare direkt på ett högt podium. Jag förlänger benen, för liksom fotomodellerna blir de elegantare med längre ben. De liksom bär sin dräkt bättre.



Andra skulpturmotiv?

- På den här utställningen visar jag också två skulpturer jag gjort av norska fjordhästar. De är så storavatt de får göras i delar. Döderhultarn som jag tycker är en av de allra bästa skulptörerna gjorde sina djur i ett stycke. Men hans var mindre och han jobbade i alträ.
På utställningen visas också akvareller.
- Jag målar samma motiv, d v s mest fåglar. Många av akvarellerna är också underlag till skulpturerna.
Han har en gemensam strävan för sina verk oavsett material eller teknik.
- Jag vill göra min tolkning av varje fågel. Och jag strävar alltid efter skönhet.

BO BORG

 


 



090428
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst