Bodil Frendberg
fotografi
Galleri Skarliden, Vara
18 april-3 maj


VARJE BILD ÄR EN FÖRESTÄLLNING
 
Bodil Frendberg arbetar med fototeater
 

Det unga fotografiet är i en expansiv fas både när det gäller kvalitet och kvantitet. Från att ha varit en egen nisch med egna gallerier är nu fotografiet en vital och viktig del av samtidskonsten. Fotografiets fält både utvidgas och fördjupas.


Textil och fotografi är ett par av de områden Galleri Skarliden specialiserat sig på. Den här gången kombineras de när Karin Frendberg visar textil tillsammans med Bodil Frendberg som visar fotografi.



-  Jag har fått det mesta av min fotoutbildning och mina erfarenheter utomlands. Jag studerade foto i Karis i Finland i mitten  av nittiotalet. Sedan flyttade jag till England där jag bott de senaste femton åren. Bl a tog jag en akademisk examen i foto i Blackpool år 2000. Och hade ett ateljéstipendium i Sheffield.
Bodil Frendberg är inte en klassisk fotograf.
- Jag ser mig själv som fotokonstnär. För mig är fotografiet ett öppet medium. Jag vill inte bli fast i fotokonventionerna. Jag jobbar experimentellt med foto. Jag gillar verkligen hantverket och allt tekniskt pyssel med foto, men vill inte specialisera mig på någon teknik. Jag vill blanda och föra samman.



Hennes experiment blandar flera fotografiska tekniker och tar sig många uttryck.
- Bilden kommer alltid först och tekniken i slutändan, säger hon.
- Alla motiv och teknikblandningar är möjliga. Men man måste ha ordentliga kunskaper om olika tekniker för att kunna experimentera med dem.
-  Jag blandar polymert foto, som ger en grafisk effekt med digitalfoto som ger en pixlig karaktär.
- Och jag har jobbat med återfotografering. Det innebär att man fotograferar ett foto för att få nya effekter och uttryck.
- Mörkrummet var en stor del i början. Nu har jag inte ens något. Men jag saknar det hantverket en del.



Hon visar alla möjliga tekniker och teknikblandningar; polymer, fotogravyr, lith-print, digitalfoto, analogt foto. Och så korsningar dememellan. Flera av bilder är ett slags komprimerade berättelser.
- Jag är intresserad av att jobba med fototeater (stage photography). Jag använder människor från min vardag. Kanske träffar jag nån på gatan eller när jag jobbar extra på sjukhuset. Varje bild är en föreställning. Jag söker intressanta miljöer. Jag börjar med just miljön, i Sheffield fanns industrilokaler med intressant ljus och stämning. Jag studerar platsens ljus noga och utgår från det.
- Jag bygger upp en scen med egen och funnen rekvisita. Jag försöker skapa en spänning i mötet mellan det som finns och det jag lägger till. Jag känner mig fri att blanda fantasi och verklighet. Då händer intressanta saker. Jag klär personerna och regisserar dem.
- Och sedan fotograferar jag. Jag fotograferar med film på traditionellt sätt, aldrig digitalt i sådana här projekt.



Så välregisserade hennes bilder är samarbetar hon också med slumpen.
- Det kan bli nåt fel i processen. Det kan jag ta upp och använda i mitt vidare arbete.
Bilderna har ibland en surrealistisk karaktär.
- Det är inget medvetet eller planerat stilval. Det blir så när jag försöker fånga en atmosfär eller vara trogen en känsla.

Vad handlar bilderna om?
- Det har mest att göra med att få fram det seende som mötet startar.
- Jag vill skapa en stämning där man inte vet vad som kommer att hända i samspelet mellan objekt, person och miljö. Mina bilder liknar ofta drömmar. Jag kan inte minnas att jag drömt dem, men de kommer ju från mig.
- De är ett slags kombination mellan porträtt och teater. Jag tycker om att skapa en vacker atmosfär. Men det är inte bara innehållet som är viktigt. Mina bilder handlar mycket om formen och det grafiska.
Bodil Frendberg är född 1974. Hon är numera bosatt och verksam i Göteborg. Hon ska bli mamma i maj.
- Sen ska jag fördjupa mig ytterligare i polymerfotografi.
Experimenten går vidare.

BO BORG

 


 

090428
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst