Nirs Peter Nordin, akvarell, målningar
Tråden den sköra - en utställning producerad
av Nätverket Vävformgivning
Binnebergs Tingshus, Falköpings kommun
21-31 maj


FÅNGAR STÄMNINGEN I KULTURMILJÖER
 
Nirs Peter Nordin är intresserad av byggnader
 

Nirs Peter Nordin är museimannen som också är konstnär. Han är nu aktuell med en utställning i Binnebergs tingshus. I sina bilder vill han fånga stämningar han upplever i kulturmiljöer. I en serie bilder vill han också visa nyanser och djup i Emma Zorns personlighet.

Nirs Peter Nordin är uppvuxen i Tidaholm och flyttade tillbaka dit från Malung.
- Jag jobbade på Zornmuseet. Ville kunna ägna mig mer åt konsten. Då måste man minska sina kostnader. Så jag sökte Sveriges billigaste hus. Det jag fastnade för låg i Östra Gerum utanför Tidaholm.
Nirs Peter Nordin jobbar som museiman på Stadsmuseet i Skövde, en syssla som han kombinerar med sitt konstnärliga skapande. Som konstnär är han autodidakt.
- Jag har inte gått i skola och lärt mig måla. Jag har skapat ett eget arbetssätt att sätt att uttrycka mig. Jag vet vad jag vill uttryck och söker vägar att nå dit. Jag försöker vända det till en fördel att jag inte är utbildad.



På den här utställningen visar han mest akvareller.
-  Jag började måla i akryl. Fortsatte i olja. Sedan har det blivit mest akvarell.
-  Jag hade förutfattade meningar om akvarell som blekt och tråkigt. Sedan gick jag en kurs och där fick jag kritik jag har haft stor nytta av. Jag lärde mig att själv bestämma hur uttrycket skulle bli.
Han söker sig till miljöer som har ett stämningsfullt motiv.
- Jag ser en miljö. Fängslas av dess stämning. Den vill jag återge. Målandet blir ett sätt för mig att ta reda på vad jag fascineras av. Kan jag förmedla det har jag lyckats.
Många av hans motiv är från Dalarna.
- Det är gårdar och fäbodar. Till exempel en ladugård där solen lyser in från ena sidan. Jag är mest intresserad av byggnader och arkitektur. Och i dem söker jag spår efter människor och deras liv. Bilderna handlar egentligen inte om något annat än min fascination. Det är inte natur jag målar, utan kultur; spår av mänskligt liv. Det finns ett vemod i tillvaron. Det fängslas jag av omedvetet. Sådant kommer med i bilderna, t ex den med en traktor som gömts i ett mörkt garage.



Han målar med ovanligt starka och mättade färger.
- Jag har en stil, men den kan jag inte sätta ord på. Kanske kan man säga att jag målar färgfattigt, men kraftfullt. Grönska är trist att måla. Då är det roligare och mera utmanande med vintermotiv. Jag är i det närmaste ointresserad av färg. Det är teckningen som är det som fascinerar mig.
Ingen text om akvarell utan något om Lars Lerin.
- Lars Lerin har varit den store förlösaren. Han har väckt akvarellen till nytt liv.
Nirs Peter Nordin jobbar också i blandteknik.
- Det fanns frusen väggfärg i det hus jag köpte. Den är jag mycket rädd om. Den ger en intressant sandpappersaktig yta. I mina blandteknikarbeten mixar jag inslag av akryl, blyerts, kol och väggfärg på gråpapper.



Zorns Hustru Emma är motivet på en serie bilder på utställningen.
- Hon är en fascinerande person.  Jag umgicks med henne dagligen i flera år när jag jobbade på Zornmuseet. Och jag växte ju mer jag lärde känna henne. Jag ser henne som hans skyddsängel. Hon har ett själfullt uttryck i sitt ansikte. Där finns sorg, bedrövelse och tillbakablickande. De flesta av mina bilder utgår från samma fotografi.



Varför gör du dina bilder?

- Jag skapar dem för min egen skull. Jag har inget statement. Tyck att de är skit om ni vill. Jag gör dem för att jag tycker så mycket om att måla.

Vad händer framöver?
- Jag ställer ut litet. Och det är jag stolt över. I Östra Gerum där jag bor har vi en kulturförening och en pub. Där kommer det att öppnas ett galleri. Där ska jag ställa ut i sommar. Men min drömutställning är hemma i Malung.

BO BORG

 


Nirs Peter Nordin






090528
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst