Okända Landskap/Tuntemattomat Maisemat
Riitta Päiväläinen, foto
Pasi Välimaa, textil
Skövde Konsthall
4/6- 9/8


FÄRGERNA LYSER UPP BÄTTRE I TEXTIL
 Pasi Välimaa jobbar i alla skalor

 

På Skövde Konstmuseum visas utställningen Okända Landskap/Tuntemattomat Maisemat. Vi kan se fotografier av Riitta Päiväläinen och textilier av Pasi Välimaa.

Pasi Välimaa har en orubblig tilltro till sitt materials möjligheter.
- Jag tror att fulländade bilder som Mark Rothkos skulle kunna bli ännu bättre i textil. Jag gillar måleri men färgerna lyser upp bättre i textil. Även grafiska effekter och volymer blir mera uttrycksfulla i textila material. Men den är åsidosatt i konsthistorien. Kanske beror det på att det är ett förgängligt material och att många av verken används och slits. Textil finns i alla hem och all kan göra den själv tänker man. Kanske är det därför den inte hålls så högt.



Pasi Välimaa jobbar med de flesta textila tekniker som vävning, tryck, färgning, sömnad och broderi.
- De textila materialen har så mycket egen karaktär. Jag jobbar med naturmaterial som jag förstärker. Ibland gör jag våld på materialen t ill exempel genom patinering. Och jag jobbar i alla skalor från små applikationer till stora ridåer. Men även fast mina material har mycket eget uttryck i sig arbetar jag aldrig med ready - mades. Jag vill alltid förvandla materialet till något annat. Jag bearbetar alltid materialet tills jag blir nöjd. Det blir färdiga verk som aldrig blir färdiga. Ibland gör jag broderier med franska knutar. Andra gånger jobbar jag med s k blockreservage, en batikteknik där man blockerar med träplattor.



Han återanvänder och uppdaterar gamla tekniker.
- I mitten av nittiotalet var ryan totalt ute. Då började jag göra ryor. Jag såg tillbaka på ryor från sjutton-och artonhundratalen. Och började göra stora ryor på mitt sätt. De innehåller tillfälligheter i kompositionerna som inte stämmer. Jag vill ta fram det primitiva. Jag vill värna ojämnheterna och det som inte är så perfekt. Det ger ett mera livfullt uttryck. Kanske speglar det något djuriskt i människan.
Han hämtar mycket inspiration till sina kompositioner ur naturen.
- Jag vill skapa meditativa verk och då kommer de ofta att innehålla stämningar från naturen. Men ibland, som den stora gruppen blad i utställningen blir uttrycket ett annat. De ser brända och otäcka ut.



Siden är ett favoritmaterial som han använder på olika sätt.
- Siden är bra att färga och måla. Men jag har kommit till en vändpunkt. Jag kommer att jobba mer med grova material i fortsättningen.
Den här utställningen innehåller ett par stora textilinstallationer.
- Jag gjorde min första textilinstallation på Gustavsberg förra året. Som ung jobbade jag i teatersammanhang,. Men jag ville jobba själv, så jag gick till konsten. Men i installationerna får jag fram litet av scenografistämningen och illusionen. Och så är det bra med stora verk som inte blir små prickar på avstånd, utan fungerar även på distans. Det är mörka sordinerade färger den här gången, utom i en fjäderrya på ena kortväggen. Det verkar som om den sugit åt sig all färg i rummet. Men jag tycker mycket om den känsla som skapas i rummet av den stora landskapsvyn ridåerna skapar och hur den stora gruppen klättrande bladformer förändrar rummet.



Det stora verket är en installation av lager. Färgerna överlappar varandra . Och ljuset tränger igenom. Det blir en lasyreffekt. Hela verket får uttrycket hos en stor akvarell. Och det är nog ingen tillfällighet.
- Jag jobbar alltid mycket med vatten i olika tekniker.
Han vill skapa skönhet.
- Det finns ett meditativt drag i mina verk. Det har med skönheten att göra.
Han kommer aldrig att skapa något fult.
- Jag fattar helt enkelt inte varför man ska jobba med fult. Det svåra i konsten är att skapa någonting extra. Ibland är man för kritisk för fort. Man måste skapa i nuet. Och alltid vara ärlig mot sig själv och sina material.
Han jobbar avskalat och med enkla former.
- Men jag tycker inte mina verk är minimalistiska, de är expressiva också. Jag vill ta olika steg åt olika håll..

Vad inspirerar dig?
- Naturen förstås. Och jag gillar traditionell konst. Gamla målningar från renässansen. Och folkkonst och äldre textil. Det görs för mycket konst idag. Därför går mycket på tomgång.Mycket av det nya och kreativa sker i modet.
Han har mycket på gång.
- Jag har gjort en ridå, remsor i relief, till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Den sjuttonde juni är det vernissage på utställningen Drömmare, där jag är med. Och så ska jag jobba som lärare åt hemslöjden bl a på deras kursgård på Sätergläntan i Dalarna och i Linköping.



Pasi Välimaa är född 1968 i Nystad i Finland. Åkte till Sverige 1988 för sommarjobb. Men han blev kvar. Och läste till att börja med teatervetenskap, konst och litteraturhistoria. Gick på en allmän konstutbildning och prövade sig fram i olika tekniker. Han kände att det var textil som gav den största lusten. Och han har jobbat sig fram till en position som en av Sveriges ledande textilkonstnärer.

BO BORG 

 

 
Läs om Riitta Päiväläinen ...

 

090611
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst