360 grader Konst
Parkutställning, Borås
7/6-20/9


SKAPAR PLATS FÖR PRIVATA RUM I TRÄDGÅRDEN

Betong och metall gestaltar livet i 360 grader

 
Mia Fkih Mabruk på Stjärna

 

Kan konst för utemiljö vara något mer än tomtar, rådjur och fågelbad i imiterad marmor? Ja, när gruppen 360 grader tar sig an uppgiften att utforma föremål för trädgården blir resultatet allt mellan himmel och jord.

När gav du din 15-åring en egen måne senast? Om det är just en måne ska vi låta vara osagt, men en himlakropp är det ändå som Mia Fkih Mabrouk låtit tränga upp från underjorden. Planeten sticker bara upp med en liten del ur gräsmattan, men det är ändå tillräckligt för att bli den enskilda plats där man kan vara ensam med sina tankar och funderingar, demonstrerar Mia Fkih Mabrouk genom att ställa sig på den.


Takblommor av Camilla Lengstrand

Hon har även skapat en stjärna nedfallen från himlavalvet. Båda skulpturerna är utformade i samspel med ryggåsstugan intill.
– Stjärnor har vassa former, de bryter av mot det mjuka, förklarar Mia Fkih Mabrouk som syftar på de vanligt förekommande nyckelhålsformerna på huset som ramar in ingångarna.
Taket på Sockenstugan står i full blom denna junidag när konstnärerna visar utställningen. En del av blommorna är dock utformade av Camilla Lengstrand.
– Hon knyter an till Boråsbygdens hantverk som inte bara är textilier utan lika mycket är trådslöjd eller luffarslöjd, förklarar Borås Museums intendent Annika Cross i Lengstrands frånvaro.


Molntorn av Ann Eggert

Livets förgänglighet är ett tema som flera av konstnärerna oberoende av varandra berör med sina verk. Agneta Göthesson tänker på det sköra livet med "Tårpölar", en blandning av glaskross och betong som gestaltar en bäck av tårar. Anna-Karin Liedberg har även hon utformat en plats för tankar med ett par skulpturer som föreställer en flicka och en räv. De knyter an till en personlig sorg hos konstnären.
Förr i tiden var husen utrustade med en utgång på baksidan som bara användes till att föra ut döda människor från hemmet. Ulrika Aneer har tagit fasta på detta och med bågar i konstsmide gjort platsen tydligare. Med bågen nummer två i ordningsföljd betydligt lägre i höjd än de andra, och den fjärde och sista som högst, kan man tolka utförandet som att vägen till himlen enligt Aneer går genom ett nålsöga.
Molntorn kallar Ann Eggert sin spaljé som hon genom dess runda form givit en skulptural utformning. Spaljén är inte gammal, men den är redan angripen av rost.
– Det är vackert, det står bra mot det gröna, säger Ann Eggert som använt sig av en legering som inte tillåter rosten bryta igenom metallen utan bara stå för själva "finishen".


Tårpöl av Agneta Göthesson. (Dock inte färdigställd vid fototillfället.)

360 grader är en konstnärsgrupp som bildades 2006 efter en månadslång kurs på Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborg med betong och metall på schemat. Samtliga medlemmar är yrkesverksamma trädgårdsarkitekter eller konstnärer, där sammansättningen i gruppen förändras beroende på aktuella projekt. Namnet 360° kom till efter vad man kan ana en lätt fnissig diskussion om gjutningsvinklar.
Trädgårdskonsten är på väg ett steg tillbaka, enligt medlemmarna. Den går från det mindre offentliga till det mer privata.

KENNETH ERIKSSON




Barbro av Ulrika Aneer

 
 

090615
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst