Lars Rylander
Måleri, monotypi och akvarell
Galleri Gullmarn, Skredsvik, Uddevalla
28/6-2/8

 

OMVÄXLANDE PERSPEKTIV
Lars Rylander gör nära och rörliga bilder av landskap

 

Han har en expressionistisk stil, och då är det kanske inte förvånande att många målningar under en period nästan uteslutande gick i rött. Sedan dess har Lars Rylander också lagt sig till med en blå färgskala som motvikt. Tekniken med olika lager i målningarna använder han sig dock av oavsett färg.

Lager på lager-tekniken gör många av Lars Rylanders målningar till en början svårgenomträngliga. Han blandar ofta ”närbilder” av människokroppen med ibland bokstavligen hisnande perspektiv och kontraster i lager under, vilket skapar säregna rum. Lägg till detta hans metod att arbeta med liggande dukar, och först när de är färdiga bestämma sig för vad som är upp eller ner. Det gör att färgen ibland kan se ut att rinna uppåt.


Licker

– Jag gillar att få till de olika schatteringarna i färgen och att jobba fysiskt med målningen, förklarar han.

Vad är det som får dig att ta upp penseln?
– Lust, säger Lars Rylander utan tvekan. Jag börjar bara måla när det är roligt. Jag gör det jag tycker om.
För det mesta rör sig hans motivvärld kring känslor och minnen. Men det har inte alltid varit så. Hans abstrakta målningar i dag har utvecklats från den mer figurativa stil han hade för ett 20-tal år sedan då han växlade yrke från bildlärare till konstnär på heltid. Då såg han också människan på ett annat sätt än i dag.


Rummet

– Jag gör människan som djur. Människan beter sig som djur, säger han och påpekar att vi många gånger verkar ha glömt bort det utan tror oss stå på en högre nivå.
Människokroppen förekommer trots det, eller kanske tack vare, ofta i Lars Rylanders bilder, inte sällan i delar som exempelvis ett ögonbryn eller en torso.
Mobila landskap kallar han en serie bilder i utställningen. Bilderna kan ses både i horisontal och vertikal version, även för dessa gäller att Lars bestämmer sig när de är klara hur de ska visas. Mobila landskap är lika mycket en karta över ett kanalsystem, som en horisontlinje med böljande berg.


Porträtt

– För mig betyder det att allting är flyttbart. Berg går att mosa sönder, säger Lars som kunde bevittna en sådan process från första parkett när E6:an i form av motorväg skulle få en ny sträckning utanför Ljungskile för några år sedan.

KENNETH ERIKSSON

 


Ur serien Mobila landskap


Ur serien Porträtt monotypier

 
 

090705
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst