Elsa Beskow
300 akvareller till hennes bilderböcker för barn
Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn 1/5-13/9

 

ELSA BESKOW STÄLLS MOT VÅR TID
Originalteckningar illustrerar sagotantens värld
 
Duktiga Annika

En radikal och intellektuell kraft, med självständig hållning som kvinna och konstnär. Det är Nordiska akvarellmuseets beskrivning av barnboksförfattaren Elsa Beskow, vars originalteckningar visas i en utställning. Museets obesvarade fråga är om Elsa Beskow (1874-1954) har något att säga även i vår tid.

Ja, även om Elsa Beskow var verksam på 1900-talet är det mycket som har förändrats sedan hennes aktiva tid som illustratör och författare av barnböcker. Tidsepoken och samhället hon skildrar i bland annat berättelserna om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin kan därför i dag uppfattas som både avlägsen och smått osannolik.
”Med kärlek till minsta kryp och blad såg hon med det egna inre barnets blick på världen”, är ett citat ur museets presentation av Elsa Beskow. Ett förhållningssätt som går igen i många av hennes berättelser där läsaren möter såväl lingonflickor och blåbärspojkar som Kung Bore. Sannolikt är Elsa Beskow också ett barn av sin tid, där man kan skönja influenser från John Bauer och Carl Larsson. Eller är det måhända tvärtom?


Petter och Lotta

Utställningen är uppbyggd kring en stor samling illustrationer i original till alla de böcker hon skapade på egen hand, eller genom samarbete med Jeanna Oterdahl och Alice Tegnér. Genomgående är det barn eller olika sagoväsen som innehar huvudrollen i Elsa Beskows berättelser. Dock är inte hennes teckningsstil genomgående den samma, utan verkar komma från en nyansrik palett som bjuder på både sommarbilder i lätt färgskala och mer mättade kulörer när historien utspelar sig på medeltiden, som i Landet Längesen.Nyanserna behärskade Elsa Beskow även när det handlade om att fånga personkaraktärer och rörelse i sina bilder. Det var de små detaljerna hon jobbade med, och som betydde mycket för upplevelsen av historien. Ofta har hon använt sig av ögonblicket som innehåller en del spänning och gör bilden levande.


Solägget

Elsa Beskows bilder visar också att hon synes ha varierat sin teckningsstil även när det gäller det skulpturala uttrycket hos figurerna. Säger man att Elsa Beskow gjorde en del platta bilder är det mycket missvisande, för även illustrationerna av Duktiga Annika och Blomsterfesten i täppan antyder stor skicklighet bakom penseln när det gäller att skildra sinnesstämningar och miljöer. Men i jämförelse med exempelvis illustrationerna av Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och Farbror Blå samt Tomtebobarnen visar de senare prov på djupare skuggor och rikare nyanser i framför allt klädernas veck och fall.


Tomtebobarnen

Nordiska akvarellmuseet lyfter fram Elsa Beskow som den svenska barnbokens skapare. Kanske har bilden där hon låter barnen om än iförda indianmaskering och på lek besegra en vuxen auktoritet som Farbror Blå haft en betydelse för barn som ingen riktigt förstår vidden av.

KENNETH ERIKSSON

 


Blomsterfesten



Fotograf: Lars Gustafsson

Tomtebobarnen är ett avtryck från Nationalmuseum


090705
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst