Karin Broos
Måleri och grafik
Panncentralen
Mariestad 27/6 - 26/7

 

UNGA KVINNOR
VID VATTEN

Karin Broos vill visa hur nära det är
mellan ljus och mörker
 

De flesta av konstnären Karin Broos fotorealistiska bilder är utförda i så kallad giclée, en digital grafisk teknik som liknar litografi. Men den största och mest iögonfallande akrylmålningen ”Utan titel” hänger ensam på en vägg visar en avslappnad kvinna som vilar i ett brunskimrande vatten – är hon död eller levande?

Hon är likblek, iförd en rosa klänning. Eller är det ett nattlinne? Hon flyter, eller vilar kanske, mot botten i en grund sjö. Bilden väcker både frågor, tankar och känslor. Är hon deprimerad, funderar hon bara eller njuter hon av ett renande bad? En otäck känsla infinner sig även – har hon kanske rent av drunknat? Det är mestadels sjön Fryken i Värmland som avbildas, men även Klarälven. I bilden "De röda skorna" syns en eterisk flicka med långt rött hår, iförd en ljus klänning, med ett skimrande grönt band runt midjan och röda skor. En akvarell? Nej, detta är en giclée, bilder i acryl som via datorn skrivits ut med en högkvalitativ skrivare.


Utan titel

Flickor, flickor. Det är ofta Karins tre döttrar med väninnor som oftast avporträtteras. Familjens hundar är också med och kallas ibland väktare. Karin Broos har sedan länge avbildat familjen i laddade porträtt och miljöer, de senaste fyra åren mest unga kvinnor.
– Det är egentligen av rent praktiska skäl och jag tycker det är särskilt roligt att måla kvinnor. Jag vill åt de korta ögonblicken... stämningar....hur det är att vara människa. Det är så nära mellan ljus och mörker, det finns alltid både/och, säger hon.
När hon var ung dog hennes syster. Senare även hennes bästa väninna och hon har också fått ett barn som dog vid förlossningen. Allt detta bär hon inom sig, samtidigt som hon säger sig uppleva naturens skönhet väldigt starkt.


Spegling

Efter en utställning på Kristinehamns konstmuseum hösten 2008 fick hon mycket uppmärksamhet och våren 2009 fick hon sitt stora genombrott i samband med en utställning hos Galleri Christian Larsen på Hudiksvallsgatan 8 i närheten av Vanadisplan i Stockholm. Det var ett trettiotal akrylmålningar som det tagit henne fyra år att måla och som till hennes stora överraskning såldes slut redan innan förhandsvisningen, som helt enkelt fick ställas in. Moderna Muséet var en av köparna. Totalt sålde hon för tre miljoner kronor (varav galleristen fick hälften), framför allt till samlare av samtidskonst. Hon verkar ha hittat en ton som träffar rätt in i hjärtat trots lågkonjunktur och finanskris.


Frusen dröm

– Jag har sedan jag gick färdigt min utbildning alltid målat figurativt och aldrig följt några trender, säger hon. Jag tror att det är något i mina bilder som gör att man känner igen sig, de är lättillgängliga även om de inte är några idyller. Tidigare målade jag mer dystert och ångestladdat.   
Hennes bilder för tankarna till Peter Tillberg och Ola Billgren, men även till amerikanen Edward Hopper. Hon avbildar Frykens stilla rostbruna vatten med små vågor i strandkanten.
Karin Broos, 58 år, är född i Uppsala och utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Holland 1970-1975. Tillsammans med sin holländske make Marc har hon slagit sig ned i Östra Ämtervik vid sjön Fryken i Värmland. Där har de skapat konstmuseet Alma Löv, där man i år visar samtidskonst av 44 konstnärer från olika länder i sexton olika paviljonger plus en stor lada. De samarbetar mycket med den kände akvarellisten Lars Lerin, som bor i närheten. Karin Broos har för övrigt porträtterat honom i en målning som hänger på Värmlands museum.   

AGNETA SVANHOLM



 
Karin Broos

 
 

090719
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst