Mobila Galleriet
Skövde Kulturhus
Skaraborgs Konstgrafiska verkstad
11/6 - 15/8




MÅNGFALD AV GRAFISKA TEKNIKER
 
Bernt Jutemar visar träsnitt i grisailleteknik

 

På lediga väggar i museets foajé och i kulturhuskafeet i Skövde visas en utställning med aktuella verk av medlemmar ur Skövde konstgrafiska verkstad. Det blir en lägesrapport från en livaktig kollektivverkstad som visar den rikedom på tekniskt kunnande och olika konstnärliga uttryck som utvecklats i de anrika verkstadslokalerna. Zenit träffade en av utställarna, Bernt Jutemar, som varit medlem länge och bl a varit ordförande i föreningen i 10 år.

- I slutet av sjuttiotalet var den enda grafiska verkstad som fanns i Skaraborg den jag hade i mitt hem i Skultorp. Vid den tiden flyttade många högskoleutbildade målare hem till Skaraborg. Lars Johansson, Jan Erik Svensson, Eva Ström Svensson för att bara nämna några. De ville lära sig grafik.

 


 

1981 startades Skaraborgs Konstgrafiska verkstad i det s k Rosa Huset vid Kulturhuset i Skövde Centrum. Och sedan dess har de flesta konstnärer i Skaraborg gått där och lärt sig de grafiska tekniker som passar deras konstnärskap.
- Då hade vi undervisning. Men nu är det hjälp till självhjälp, en kollektivverkstad helt enkelt, Men det finns mycket kunnande bland medlemmarna och i väggarna. Vi har drygt femtio medlemmar idag från hela Skaraborg.
20 av medlemmarna har lämnat in max tre grafiska blad vardera. Så utställningen kan visa 51 blad i alla grafiska tekniker.

 



- Det är roligt att se att en utställning som den här ger exempel på så väldigt olika uttryck och tekniker. Och man arbetar i den svartvita skalan såväl som i färg. Ett trettiotal olika teknikvarianter gör att utställningen blir som en stor orkester där många instrument både samsas och spelar solo.
Utställningen blir en provkarta över de stil - och teknikblandningar den nya friheten i grafiken möjliggjort.

 



- All den gamla teknikfundamentalismen är borta. Lars Johansson visar etsningar i blandtekniker. Han trycker både etsning och serigrafi i samma blad. Och han akvarellerar gärna sina etsningar.
Kerstin Berg jobbar med etsning. Här kan vi bland annat se blad ur hennes fina Barfotasångssvit, inspirerade av kompositören Allan Pettersson.
Mats Svensson visar etsningar och torrnålar i klassisk teknik och stil där han jobbat sig fram till stor skicklighet.
- Och Chenneth Juhlin har gjort bilder i grafikens lågupplagemetod monotypin.

 


-           

Själv visar Bernt Jutemar sk grisailleträsnitt, en träsnittsteknik där man använder två stockar i stället för en; en för det svarta och en för de grå tonerna.
Bert Jutemar som är en etablerad skulptör har också genom åren (han fyller åttio år nästa år) jobbat i de flesta grafiska tekniker.
- Jag började i slutet på femtiotalet med de klassiska teknikerna, djuptryck, högtryck och litografi på sten. Det var då jag byggde min egen grafikverkstad. Jag fick min grafiska utbildning på den legendariska ateljé Larsen i Helsingborg. Bättre utbildning för en grafiker finns nog inte. Och den grafik jag kan har jag lärt mig där. Jag debuterade som konstnär på sextiotalet. Jag har samtidigt med konsten arbetat som lärare i naturvetenskapliga ämnen. Jag jobbade som lärare fram till sjuttiotalet.
- I mitten av åttiotalet startade jag universitetsutbildningen Datorn som konstnärligt redskap och var lärare där. Vi jobbade med det som kallas datorgrafik och höll på i ett tiotal år.
- Sedan dess är jag konstnär på heltid.

 


 

Vad händer framöver för Skaraborgs konstgrafiska?
-
Det är få, om någon, kollektivverkstad i landet för grafiker som är så allsidig som vi. Vi fyller trettio år 2011. Och det ska förstås firas ordentligt. Och vi har fått förlängt kulturpolitiskt uppdrag av regionen att vara en resurs för att förvalta de grafiska teknikerna och sprida dem till fler.

Och för Bernt Jutemar själv?
- Nästa år fyller jag åttio. Der ska jag bland annat fira genom att göra en retrospektiv utställning på Galleri Stockselius i Skövde. Det bästa av mitt gamla ska blandas med nya saker som förhoppningsvis är minst lika bra.

Och för grafiken i stort?
-
Grafiken måste utvecklas. Men man slutar inte spela träblås bara för att det finns syntar. Ett tag var det bara datorgrafik. Men nu söker man sig tillbaka till de klassiska teknikerna. Grafikfundamentalisterna har tappat mark. Så framtiden känns rik, öppen och fri.


BO BORG


 


 

 

090720
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst