KONSTHANTVERKS-
MARKNAD MED
NY PROFIL
Upmarket återuppstod i Trädgårdsföreningen
 
Mia Bäck med keramik i röd lera och transparent glasyr. Foto: Jeremy Parker

För nionde gången arrangerades den årliga konsthantverksmarknaden under Göteborgs kulturkalas. Det är stiftelsen Konsthantverkscentrum – KVHC -  som anordnar marknaden som pågår i tre dagar med runt 60 deltagare. Men i år var det tre saker som var annorlunda. ”Ny plats, nytt namn, ny logo” står det att läsa på KVHC:s webbsida och det var verkligen en treskalig fullträff. Konsthantverksmarknaden kunde tidigare upplevas som något anonym och även om Kronhusets gård är en både vacker och för ändamålet passande plats ligger den lite avsides från kulturkalasets övriga evenemang.

I år var marknaden istället belägen precis innanför Trädgårdsföreningens stora entré och ringlade trivsamt längs med promenadstråket in mot parkens mitt. Redan vid entrén fanns en stor skylt med det nya namnet Upmarket med den stilrena logotypen av formgivaren Anderas Kittel från Happy F&B.
Syftet var att profilera marknaden och tala om att det rörde sig om unikt och exklusivt konsthantverk från ett sextiotal av landets ledande konsthantverkare.
Många av marknadens deltagare har varit med flera gånger tidigare men det var ändå en viss variation. Även grupper och föreningar som Sintra och Lerverk finns representerade. En del av konsthantverkarna delade bord och samarbetade på så vis att de demonstrerade varandras arbeten om den andre var frånvarande. Så berättade till exempel keramiker Mia Bäck om Alf Ljungkvists nyckelskåp i trä:
Han fräser det här lodräta spåret i mitten och lägger sedan i ris eller bönor och fyller slutligen på med epoxiplast. På så vis får han den här linjen som bryter av så fint mot träet.


Alf Ljungkvist fräser en dekorativ linje av ris och epoxi. Foto: Jeremy Parker

Själv drejar Mia Bäck mycket fat och skålar.
Jag arbetar med röd lera och häller sedan vit lervälling ovanpå. Därefter häller jag av överflödet, låter det torka och bränner. Det är en liknande teknik som vid oljemålningar där konstnärerna först preparerar dukarna med vit färg.
Sedan använder jag transparent glasyr med blå kobolt.


Foto: Jeremy Parker

På andra sidan av bordet stod en samling med vitt porslin.
Det är klassisk fajans med tennglasyr på blålera som har tagits fram på ett liknande sätt som i Italien när man försökte komma på hemligheten bakom det kinesiska porslinet.
Den historiska förhållningssättet är något av ett signum för Mia Bäck som driver Bäx krukmakeri där de gamla hantverkstraditionerna tas tillvara.
Marknaden visade bruksföremål, kläder, accessoarer, smycken och konstobjekt och det är svårt att föreställa sig att besökare gick tomhänta härifrån.


Gunnel Skugghalls djurskulpturer. Foto: Jeremy Parker

Det är ett upplägg där konsthantverkarna får möjlighet att berätta om sitt arbete. Man kan likna det vid att besöka en exklusiv butik och ett spännande föredrag samtidigt. Deltagarna uppvisade ett konsthantverk med ett formspråk. Här fanns en spännvidd mellan stilrena bruksföremål och konst; ibland fanns båda ytterligheterna representerade hos en och samma konstnär. Gunnel Skugghall var en av dem.
Jag arbetar med stengodslera och porslinsengobe, berättade hon när hon visade sina tekannor i grått och vitt liksom de rent dekorativa djurskulpturerna.  


Rakubrända asfaltsblommor med kopparglasyr. Foto: Jeremy Parker

Lite längre bort stod Birgitta Jannessons med sina rakubrända skulpturala objekt.
Jag kallar de här verken för asfaltsblommor; de blommar fastän de lever i en karg miljö.
På frågan om hur asfaltsblommorna får sina skimrande ytor svarade hon:
Man kan få fram olika effekter med glasyren och man vet inte alltid hur resultatet kommer att se ut. Här har jag använt kopparglasyr vilket man kan se genom att det glittrar i en rödbrun nyans.
Birgitta Jannesson tillverkar också lövtunna, kvadratiska ljuslyktor.
De kommer inte riktigt till sin rätt så här i dagsljuset, säger hon och visar istället en bild av förpackningen där man kan se hur lågornas ljus tränger igenom de tunna ytorna.
Ibland laborerar Birgitta Jannesson med det funktionella bruksföremålet och förvandlar det till ett konstobjekt som hennes magnifika gräsfat. Det är förvisso ett fat men det går förstås inte att använda det rent praktiskt. Det som är återkommande i alla Birgitta Jannessons verk är hennes fascination över naturen.
Den är  min största inspirationskälla, avslutade hon.


Birgitta Jannessons "Gräsfat". Foto: Jeremy Parker

Bland keramikerna fanns Tina Reuterbergs färgstarka pascal-objekt, Marc Dagorns fossiler och andra keramiska skulpturer samt Göran Bengtssons trädgårdssmycken. Här fanns växtstöd i armeringsjärn och andra verk i metall, ett material som är ovanligt bland marknadens många bidrag som domineras av keramik och textilier.
Ett tydligt exempel på experimentlusten var Christina Friberg-Israelssons smycken.
Jag tar innerslangen på cykelhjul till halskedjor och sedan stickar och virkar jag berlocker i överdragen koppartråd.


Christina Friberg-Israelsson gör smycken av cykelinnerslangar och överdragen koppartråd. Foto: Jeremy Parker

Det fina blandades med det grova och kontrasterna lyfter fram varandra till ett ljuvlig litet smycke.
Varje år utdelas ett pris för bästa prestation av en jury som den här gången bestod av Isabella Nilsson, chef för Göteborgs konstmuseum, förra årets vinnare Annika Svensson och Thomas Laurien som är designer och doktorand vid HDK.
Årets pris gick till Birgitta Jannesson som därmed blir affischnamn för marknadens tioårsjubileum nästa år. Dessutom vann hon en sommarutställning i Palmhuset i Trädgårdsföreningen. Om man vill se hennes verk innan dess kan man besöka Galleri Lerverk på Västra Hamngatan.

KERSTIN PARKER

 
 


Foto: Jeremy Parker



090901
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst