Olle Schmidt
Disparata Arkiv
(utställningsdelen Spåån-Lab tillsammans med Lennart Hagbom)
Galleri Thomassen
26 september-14 oktober


TRÄNGER BAKOM VÅRA FASADER
 
Olle Schmidt sammanfogar splittrade flöden
 

Olle Schmidts målningar är berättelser i det speciella språk som bra måleri kan vara. Språket är tillgängligt i sina delar men helheten ställer krav på oss för att det bakomliggande ska ge sig till känna.
För det är ingen tvekan om att det finns något bakom väggar och murar innanför människornas fasader. Ibland pyser det ut som en kodad rök. Andra gånger som ett nödrop i en pratbubbla i målningen. Man märker det inte först, ungefär som man inte ser skogen för träden. Men så befinner sig plötsligt det underliggande överst. En hel armé av funderingar, passioner, skräck och förvirring stormar emot oss.

Hans målningar skapar ett känslomässigt minerat område.
- Arkiv kändes bra. Disparat också. Jag har plockat från olika håll. Jag hade massor med grejor med mig när jag kom till galleriet. Bilderna kom från olika flöden. Och så fick det splittrade sammanfogas till ett. Till synes, men märk väl bara till synes, olika teman adderas till något gemensamt, en tunnel av frågor.
- Det handlar på ett plan om yta kontra innehåll, en spelplan med nya regler. Och det är väl det både konsten och livet handlar om; hur spelar man sina kort i sitt spel.



Det händer alltid mycket i Olle Schmidts målningar.
- Jag vill skapa känslan av pågående aktivitet. Mina figurer gör alltid nånting. Många av dem pekar. Det handlar om att gå åt rätt håll i livet. Vägvalen man känner sig så säker på men som ändå alltid skevar.
- Jag gillar den filmiska klippteknik och hopklipp av olika historier som i filmer som Short Cuts och Magnolia. Jag vill skapa tidsflätor som länkas. Jag tillåter att jag hamnar i disparata lägen, men skeendena och figurerna har ofa mer med varandra att göra än jag trodde från början. Kanske handlar det om vad som pågår bakom fasaden och scenen för att vi ska kunna möta dagen.
Det är historier i målningar, nya, gamla, lånade och nya i en salig blandning.
- Jag berättar historier jag inte känner till. Jag kör utan manus, regissör o sv. Allt skapas under resans gång. Berättelsen måste fram. Det handlar om ett inre tryck och även om man följer dess ingivelser missar man målet ändå. Jag måste uppfinna världen varje gång.


Backyard Owl

Det är ofta tegelstenar i bilderna, både bildligt och bokstavligt.
- Det känns bra att kunna bygga ihop olika delar i målningarna på ett rejält sätt. Och att måla sex tegelstenar innebär en hel timme man slipper tänka på döden.
En central målning i utställningen med en stor mur med en jägare framför ger vaga, men påtagliga associationer till Magritte.
- Visst är det väl en parafras av en av mina favoritmålningar av Magritte. Jag fick tanken, sen glömde jag alla tankar och gick in i kampen med målningen.
Berättelserna pockar på vår uppmärksamhet och vårt engagemang. De skaver i själen.
- Det handlar om att röra sig framåt och hitta sin egen berättelse. Jag är i ett slags dvala när jag målar. Att förstå är inte det viktiga. Det handlar mer om en känsla i kroppen. Men jag hoppas att historien också ska vara gripbar för nig när målningen är klar. Men så blir det långtifrån alltid. Ovetskapen om vilken historia jag berättar är viktig för mig. Misstagen är min bästa vän även fast jag hatar dem när de kommer. För det finns hopp för måleriet när misstagen kommer. Och efteråt måste jag tro på det jag gjort för att komma framåt.


Besvärjelsen

På utställningen finns en vägg med trettio målningar. Den är byggd som en mur där varje målning är en tegelsten. Den syns inte direkt man kommer in i galleriet.
- Det är ett generöst erbjudande om att få en rejäl dos Schmidt. Trivs man i den bubblan kan man stanna i utställningen ett tag.
Hans stil är en blandning av seriegubbar, blinkningar år konsthistorien, natur och arkitektur. Allt i en surrealistisk blandning.
- Jag gillar en suddig tydlighet. Eller en skarp tydlighet med ett luddigt innehåll. Det funkar bra när man försöker gestalta mentala händelser. Man kan beskriva mina målningars innehåll med ett replikskifte:

- Gå dit!
- Vart kommer jag då?
- Inte faan vet jag!

Han är noga med titlarna, även de minsta målningarna har en nogrrant vald och exakt titel.
- Oasis Treasure, Charmelion Player, Drömspel är några av de pockande titlarna.


Charmeleon Player

Dick Bengtsson har betytt mycket för målare i Olle Schmidts generation.
- Jag älskar Dick Bengtsson. Men nu vill jag vidare. Så jag har gjort en symbolisk målning som heter D B has left the Building.
-  Jag kommer att tänka på en vacker rad av Townes van Zant när jag ser Olle Schmidts målningar. ”
The clouds don´t look like cotton, they don´t even look like clouds.”
- Så är det ofta. Mina moln kan helt enkelt inte se ut som moln. Och mina träd vet inte vilken art de tillhör.
Olle Schmidt jobbar på dagarna som vaktmästare på Linköpings Konsthall Passagen. På somrarna driver han också en loppis i Boet utanför Ödeshög.
- Här får jag intryck från konstvärlden och den vanliga som jag kan blanda som det behövs i mina målningar.

Vad gillar du för konst?
- Mest trög gammal museikonst. En blick i en barockmålning är intressantare för mig än hela Göteborgsbiennalen.


Olle Schmidt och Lennart Hagbom, Spåån

Olle Schmidt har tidigare gjort s k half-mades. Han har köpt gammal hötorg på loppis och byggt in sin egen berättelse. På den här utställningen finns en avdelning som heter Spåån-lab i X-rummet.
- Jag samarbetar med vännen och kollegan Lennart Hagbom. Vi gört grejorna ihop. Vi skickar grejorna till varandra så fär den andre fortsätta där den ene kört fast. Där min energi tar slut tar Lennarts vid under mottot: Vad kan Lennart-Olle som inte Olle - Lennart kan?

Vad händer framöver?
-
Mina figurer kommer att fortsätta spöka. Det är en neverending story. Men jag vill försöka fortsätta min väh från det sunkiga mot det vackrare. Men det finns alltid ett hjul i diket. Men det finns alltid en riktigt vacker blå färg och en klar röd. Och då är allt möjligt möjligt. Så jag kommer väl fortsätta att göra vackra målningar med huggtänder.


Drömspel

Olle Schmidt är bosatt och verksam i Boet utanför Ödeshög i Östergötland. Han har gått på Valand och blev Stena Stipendiat direkt efter skolan. Närmast planeras utställningar i Mjölby och Stockholm.

BO BORG

 
 

091006
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst