VILL SKAPA DYNAMISKA EFFEKTER
 
Carina Fogde använder starka färger

 


Carina Fogdes konst ligger nära naturen. Hon är en utpräglad kolorist och låter färg och form växelverka i känslomättade bilder. På sin utställning på Panncentralen i Mariestad visar hon målningar och grafik hon gjort det senaste året.

 

– Jag visar ett tjugofemtal nya arbeten. Det är mest oljemålningar men också några etsningar. Jag har jobbat på Konstnärernas KollektivVerkstad i Gerlesborg i sommar. Och då såg jag ett samband mellan de stenskulpturer som görs där och det jag vill uttrycka i mitt måleri. Jag jobbat ju så mycket med huskroppen i mina bilder och jag kände ett släktskap. Jag har varit sugen på att jobba i sten i många år nu och det sätter nog sina spår i min konst.
Många av hennes motiv är hämtade från omgivningen där hon bor. Ofta är just hus och båtformer viktiga delar i hennes motivvärld.





– Jag är mycket ute i naturen. Särskilt vid havet. Och jag reser mycket. Och jag tar till vara intrycken och gestaltar dem i min konst.
I måleriet är det olja som gäller.
– Jag är målare och älskar att jobba med färg. Jag är kolorist och vill skapa dynamiska effekter. Jag jobbar i lager på lager och med både penseln och kniv. Jag använder hela paletten. Blandar ton i ton. Jag använder mycket starka färger. Försöker tona ner, men det går inte. Jag vill åt ett speciellt ljus. Det ska finnas mellan formerna.




– Jag bestämmer aldrig i förväg vad jag ska måla.  Jag kan ha en vag idé när jag börjar. Men det måste få bli vad det vill bli.
– Jag sätter på den mest dramatiska och självmordsbenägna musiken jag kan hitta när jag målar. Det får starka krafter att släppas loss.
En central målning på utställningen heter Diabase Heart. Den har också gett namnet på en ny katalog över hennes nya måleri.
– Den hårda svarta diabasen gör ett så starkt intryck. Jag målade ett hus som skull ha en del av dess känsla i uttrycket. När jag jobbade med den bilden såg jag att jag hade målat ett rött hjärta. Jag brukar aldrig nånsin måla hjärtan. Men där var det och där skulle det vara. Så jag lät det vara.




– Jag gillar sten och tar med mig stenar hem och tittar mycket på dem. Kanske var det ingen tillfällighet att jag var den enda målaren på KKV.


Huset och båtformen återkommer i bilderna. Ser du dem som symboler?
– Alla har en relation till huset och båten. Deras former står för någonting för de flesta. För mig som målare ger de mörka formerna en polaritet mot mina ljusa färger. Och skrapar man på de här formerna kanske där finns något annat. Jag vill skapa en återhållen expansiv kraft som låter betraktaren ana en inneboende energi och bakomliggande känsla och kraft.  För det är centralt, man ska möta mina målningar med hjärtat. Jag är en känslomänniska och det syns förstås i min konst.





Hon har jobbat med grafik genom åren. Mest etsningar. Hon visar även sådana på utställningen.
– Grafiken är mer teckning. Det är linjespelet som ska göra jobbet. Och det är skönt att bryta av med att jobba utan färg. Och jag gillar polariteten att ta till en annan del av hjärnan, att hitta ett helt annat sätt att uttrycka sig på. Liksom målningarna kommer etsningarna till i stunden. Och i grafiken jobbar jag gärna i serier.
Carina Fogde är född 1960. Hon är gymnasielärare i Bild och form.
– Det ger mig en stor frihet i konsten. Jag behöver inte snegla åt vad som är lättast att sälja. Jag har friheten att bara göra det som känns konstnärligt rätt.





Hon har också studerat bildterapi.
– I början var jag orolig att det skulle förstöra mitt måleri. För här handlar det ju om en helt igenom intellektuell metodisk ingång i konsten. Men det blev tvärtom. Jag tog fram ett helt annat bildspråk i bildterapiprocessen. Jag tog med mig betoningen på hur viktigt det är att lyssna inåt när man ska skapa konst. Konsten ska vara direkt och inte intellektualiserad då kan bilden bli en viktig förlösande faktor.


BO BORG





Carina Fogde
Måleri, grafik
Panncentralen, Mariestad
19/9 - 4/10

 

091015
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst