Sofia Ocaña
Målningar
Galleri En Trappa Ner
10-25 oktober

 
 MÄNNISKOR I ETT SAMMANHANG
Sofia Ocaña målar relationer

 

Med varma färger målar Sofia Ocaña bilder med fragmenterade miljöer och människor som har underliggande betydelser och många öppningar.
‒ Allt i livet är relationer. Det kan vara relationer som man har såväl som avsaknad av relationer, säger hon.

I flera av målningarna finns delar av sirligt handskrivna brev, kanske med känslosamma berättelser hämtade från det förflutna som den uppspruckna bilden handlar om.

‒ Man kan ha en relation till det man skriver och man kan ha en relation till den man skriver till, förklarar hon.


Sofia Ocaña med målningen Sommar

I en målning spelar två abstrakta former mot varandra och mellan dem ett intensivt rött fält som för tanken till kärlek.
‒ När man hör ordet relation tänker man i första hand på förhållandet mellan människor men det finns en relation mellan allt, säger Sofia Ocaña.
‒ Jag ser två ansikten. Jag ser ofta ansikten. Det är vad som fascinerar mig. Människor i ett sammanhang.
I hennes bilder finns ibland vittrade lager som tycks avtäcka ett mänskligt djup.
‒ Det ligger alltid något något bakom. Förr var jag tydligare med mina titlar men nu vill jag att betraktaren ska lägga in sin tolkning. Den kan bli helt olikt det jag ser. Det kan bli hur många tolkningar som helst.


Den röda kulan

I en gåtfull målning står en barbent man med en röd kula i handen bredvid en kvinna framför ett hav med ett fartyg som skickar in strålar mot land. Målningen verkar nästan som hämtad ur en märklig dröm med symboliska betydelser.
Sofia Ocaña släpper fram sitt undermedvetna.
‒ Jag har mina funderingar vad det rör sig om. Men ändå inte …
De fattigas piano, kallar hon en målning med starka känslor. En annan Bakom fördragna gardiner.
Hon flyttade en andra gång till Spanien 1999. Kom tillbaka i april 2006 med heta medelhavsfärger i bagaget.
‒ Jag längtade tillbaka till min familj i Skandinavien och gallerilivet.
Hon har en dotter som bor i Köpenhamn och två söner i Oslo.
‒ Det gick väldigt bra för mig i Spanien, där jag blev medlem i AEPE, Associatión Española de Pintores y Excultores, spanska nationella konstnärsförbundet. Jag har bott sammanlagt 17 år i Spanien. Min man var spanjor men tyvärr död sen många år.
‒ Jag älskar Spanien och undervisar i spanska för att förmedla språket och lite av kulturen till andra.



Bara en mor

Det spanska dyker upp i hennes måleri, bl a i ett motiv med en åsnetaxi från Mijas på Costa del Sol och bilder med frukter som sandia, vattenmelon och uvas, vindruvor.
I
en bild blir hon nästan politisk.
‒ Jag tycker inte om tjurfäktning, säger hon om målningen med den ironiska titeln Viva España där det lilla djuret står och blöder.
Hennes formspråk inbjuder till många tolkningar.



Fripassagerare

I målningen Fripassagerare ringlar en lång orm på taket av en blå spårvagn.
‒ Det är en fripassagerare symboliserad i en orm.
I fönstret tittar några molokna passagerare ut i höstrusket.
‒ Så ser vi ut när vi åker spårvagn när det regnar. Jag blir mycket påverkad av saker jag ser omkring mig och läser om i pressen. Jag hade sett ett foto i tidningen och fick en bild på näthinnan, säger Sofia Ocaña.
Målningen I blindo har motiv av två män med ögonbindel, den undre tycks sakna en del av hjärnan.




Princesa kallar hon en annan målning.
‒ För mig står prinsessa för något som är svårt att uppnå. Vid en viss ålder vill nästan alla flickor bli prinsessa, en önskan som avtar med tiden.


Princesa

Trots att hon lämnade Spanien för tre år sedan använder hon fortfarande ljusa starka färger.

Målningen Bara en mor kan har små hål där man kan krypa in och känna sig beskyddad.
På en vägg hänger en serie små lådor som hon målat lekfullt på.
‒ Det är roligt. De är så härliga att arbeta med och experimentera med.



Karneval kallar hon en målning byggd på personliga upplevelser.
‒ Karnevalen i Cadiz var något av det roligaste jag deltagit i.



JAN BERGMAN
 

091023
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst