Ida Lindberg
Smycken
Sintra
17/10-10/11

 

FLÄRD FRÅN EN SVUNNEN TID
Ida Lindberg gör smycken för starka kvinnor

 

De har amerikanska kvinnonamn från en svunnen tid, Ida Lindbergs smycken. Och det är kvinnor som kämpar med sina karriärer i 40‒talets Hollywood som hon har haft i åtanke när hon har skapat smyckena i former av hjärtan, rosetter och blommor ‒ symboler, som hon själv medger att många relaterar till som banala och övertydligt kvinnliga.

‒ Jag vill ta tillbaka dem, säger hon.
‒ Jag vill visa att även en stark och feministisk kvinna kan bära smycken med sådana symboler.
Samtidigt vill hon inte göra retroreplikor utan poängterar att hon tycker om den här sortens estetik. 

Namnen som Gladys, Norma, Cherrie, Phyllis och Pearl känns så träffsäkra till de figurativa smyckena. I utställningen finns ett stort rött hjärta, silverrosetter och körsbär, blommor, spetsformer och fjädrar. Ida Lindberg använder framför allt silver som hon bearbetar på olika sätt för att få fram varierade ytor.
‒ Vissa ytor låter jag vara direkt efter lödningen. På så vis kan man få fram alla möjliga färger och även en flammighet.
‒ Det är få av mina smycken som är konventionellt silverblanka.
Ibland bevarar Ida Lindberg också den vita ytan som uppstår när silvret har legat i syrabad.
‒ Ofta tar man bort vitheten men jag låter den vara kvar.
Smyckena har också färgdetaljer i till exempel emalj och oljefärg.  
Det är inte bara de amerikanska kvinnonamnen som för tankarna till glamour och flärd. Även materialen och symbolerna associerar till något som upplevs avlägset vardag och svenskt höstmörker. I vernissagekortet beskriver hon också själv den bild som hon har eftersträvat som ”en värld där det är tillåtet att dricka champagne till frukost och äta glass till lunch. Där inte allt är rationellt och där skönhet och lust går före tvättider och mötesprotokoll”. 
Ida Lindberg har examen i smyckekonst från HDK och har haft ett flertal utställningar både i Sverige och utomlands. Den nuvarande utställningen på Sintra är hennes första separatutställning.  

KERSTIN PARKER

 

 



















091102
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst