GÖR ALLT TILLSAMMANS
 
Karin Westman och Håkan Blomqvist
hittade nya uttryck i glas

 


Konstnärsparet Karin Westman och Håkan Blomqvist 
är det kompatibla konstnärsparet.
- Vi gör allt tillsammans. Vi jobbar ihop, vi ställer ut ihop och vi bor ihop.

De har likartade bakgrunder och är autodidakter på glas. Karin hade en textillärarutbildning som grund. Och jobbade som textilkonstnär och som konstnär hade hon textiltryck som specialitet.
- Själv jobbade jag med trä. 1999 gick jag i väggen med mitt träskapande. Jag kände att jag inte hade mer att ge där. Jag kände att jag på sin höjd kunde elda med träbitarna. Jag måste hitta ett nytt uttrycksmedel. För jag kände att jag måste fortsätta att skapa, säger Håkan Blomqvist.

- -

- Jag hade tidigare haft en vilja att komma igång med glas, men jag hade inte gjort det. Men nu var det dags. Vi hade just gjort färdig en stor textilverkstad. Men den fick direkt konverteras till glasverkstad. För nu skulle det bli glas för hela slanten. Och vi bestämde oss för att jobba tillsammans.
- Vi började med fusing som alla nybörjare.
- Men ganska snart hittade vi vår egen metod. Vi gör sangjutningar på ett speciellt sätt. Vi lägger klarglasstavar i formar av infärgad sand. Vi använder färgat pulvriserat glas i olika färger som vi målar sanden med.
- Vi är dom enda i Sverige som jobbar i den här metoden. Förutom de konstnärliga fördelarna är det också  en miljövänlig metod. Vi återanvänder sanden. Vi kan också styra processen genom att lägga föremål i formen.



De håller ihop sina skulpturer i tematiska serier. Exempel på sådana kan vara ”Yttre form”, eller ”Form inifrån”.
- Den här tekniken passar oss. Man kan inte göra skulpturer som våra i någon annan metod. Så vissa effekter kan faktiskt bara vi skapa.
Den här utställningen visar skulpturer från olika teman och tidsperioder.
- Vi tar med oss mycket intryck från våra resor.
- En serie inspirerades av en resa i Spetsbergen. Vi gjorde skulpturer med delar i höstfärger som fanns där. Det kopplade vi med den klarglasklara isen. Flera arbeten har polarkänslan. Den blandar en dragning åt det karga och äventyrliga.
- Vi visar också arbeten från vår första fas som glaskonstnärer när vi började utforska glasgjutningens möjligheter och effekterna av sand på ytan.
- Vi visar också vad vi kallar under- ytan- skulpturer. Deras effekt bygger på att vi lägger flor och andra mönsterbildande föremål inne i glaset.



De arbetar med former och mönster som är sig själva nog.
- Vi har inga yviga statements. Vi jobbar inte med symboler. Vi söker andra vägar att locka fantasin. Det är glädjen att göra skulpturer vi jobbar med och vill förmedla. Våra skulpturer handlar om livet och glädjen.
- En utställning bestod av helt transparenta skulpturer med ett tema om eländet i världen.
Håkan och Karin har ställt ut mycket i utlandet.
- Vi har bl a ställt ut tre gånger i USA. Vid ett tillfälle kom den store Jeff Koons på vår vernissage. Han sa att han tyckte mycket om våra saker.
De tillhör den fria svenska glashytterörelsen.  
- Vi har inga assistenter eller företagsresurser. Vi slipar alla grejor själva. Det begränsar oss i storlek på  skulpturerna. Men till en utställning i Ronneby Konsthall nästa sommar ska vi gå upp i storlek.



Intressen?
- Vi tittar mycket på annat glas. Och vi lyssnar mycket på världsmusik och blues när vi jobbar. Och folkmusik. Jag spelade själv fiol när jag var liten. Men vi är breda i våra intressen. Vi är inte insnöade eller nördiga på  något smalt fält. Vi tycker litet om mycket. Men inte om opera.



Det svenska glasets framtid?
- Glasbruken har varit för dominanta och tryckt ner. Men de fria hyttorna utvecklas och blir bättre och bättre. Så vi ser en ljusning. Se upp för nu kommer studioglaset.
2010 är en intensiv utställningsperiod.
- Vi kommer att ha ungefär en utställning i månaden.

BO BORG 



Galleri Panncentralen, Mariestad
Karin Westman och Håkan Blomqvist
Glasskulpturer 
17 oktober-1 november

 

 
 

091105
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst