Anders Schönborg
Fotografiska bilder ur sviten Abandoné
Galleri Edvin, Skövde
14 november‒ 2 december


REALISTISKA BILDER BLIR ABSTRAKTA

Grönlands natur innebar en nytändning för fotointresset

 

Anders Schönborg fotografiska bilder ur sviten Abandoné är så realistiska att de uppfattas som abstrakta.

Det var det riktigt stora äventyret som fick mångsysslaren att satsa på fotografiet.
 Mitt fotointresse grundlades i barndomen när min pappa köpte bildtidningar. Han fotograferade också och jag fick en enkel kamera, säger han.
 Men på allvar startade det när jag på äldre dar läste om äventyrsresor i DN. Året var 2002 och resmålet var Nordöstra Grönland. Inför resan fick vi se fantastiska bilder därifrån.



Inför dem vidunderliga naturen och dess scenerier kom en nytändning av det slumrande fotointresset.
 Jag kunde fotografera djupt in i fjordar, krockar med små isberg, glaciärer och isbjörnsfamiljer. Och där ligger geologin i dager som läckra tårtlager.
 Jag blev så tagen att jag bestämde mig för att utbilda mig till fotograf. Jag tog en paus i mitt företagande och gick ett år på Mullsjö folkhögskola gör den mycket inspirerande och uppmuntrande fotografen Örjan Henriksson. På det följde en fotoresa till Zanzibar. Det ledde till min separatutställningsdebut på Galleri Tinnert i Falköping.
 Jag skickade in Zanzibarserien till Tidskriften Foto och blev årets svartvitmästare 2006.



Hittills hade Anders Schönborg fotograferat analogt. Men nu gick han tveksamt över till digitalfoto.
 Jag hade fått blodad tand och fortsatte min utbildning i Arles i Frankrike. Här ville jag låta en teknisk begränsning bli en utmaning. Så jag fotograferade bara med en fast 50 mm normaloptik.
Han gjorde en fotoserie i den övergivna industriorten Port de Sud.
 Ljuset fick en viktig funktion i bilderna. En del är tagna vid 4 på morgonen när solen kommer fram. Andra i det sista dagsljuset sena kvällar.
Det var här han började inse de konstnärliga kvaliteterna i att fotografera med oskärpa.
 Jag söker alltid färdig bild i sökaren. Så mina är obeskurna. Och bilderna är skriva från minneskortet, utan omvägen via Photoshop, direkt i skrivaren.
Han gjorde en bok i ett exemplar av de här bilderna och den har fått mycket uppmärksamhet. Det finns långt gångna plaer på att ge ut den senare.
 Jag ville skildra en ful miljö för den är full av skönhetsvärden om man tittar efter. Jag söker i motivet och avgränsar. Det är nåt med fotots mekaniska objektivitet som gör att man blir aktiv i att läsa bilderna. Det skapar många tankar hos betraktarna, det får jag ofta höra. Bilderna blir spännande för oskärpan tar bort detaljerna. Man kan bara ana sig till vad det är. Så man blir stående inför bilderna och undrar.



Det är av avgörande betydelse hur kan komponerar bilderna.
 Det är i kompositionen motiven kan bli något annat eller visa en annan sida. Avgränsning och oskärpa är min metod i den här serien.
 Oskärpan ger en speciell karaktär och för att framhäva den ytterligare bestämde jag mig för att printa på metall. Jag använder borstad och lackerad aluminium. Det gör att bilderna förändras mycket i olika betraktarvinklar. Det uppstår en speciell tredimensionalitet och intressanta optiska effekter.
Den övergivna industristaden ger en speciell motivvärld.
‒ Jag har skapat en bildvärld som tilltalar mig. Min metod gör fula saker som rost och duvskit vackra. Man kan se andra saker i förfallet än smuts och elände.
 En del av bilderna får på det här sättet en sakral känsla.



Vad händer i den närmaste framtiden?

‒ Nu ska jag gå vidare och göra en stor bok av mina bilder. Arbetsnamn är Övergiven.
Anders Schönborg är född på nyårsafton 1946. Jobbade ett tag på ett plåtslageri. Startade ett familjejordbruk och jobbade stenhårt med det 1976 till 1997. Han var en av de första som levererade ekologisk mjölk. Nu jobbbar han med vindkraft och fotograferar.


BO BORG

 


 



091123
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst