Dan Isaac Wallin
Fotografier
ArtPhotoCollection
Till 17/12
Blomstermåla 1904, Särö
Galleri Skarliden, Vara 30/1-21/2


DRÖMMAR OCH POESI I ANALOG FILMKONST
 
Dan Isaac Wallins fotografier är som målningar

 

Landscape I från serien Dreamland


På avstånd är det inte självklart att Dan Isaac Wallins bilder är fotografier, de skulle lika gärna kunna vara målningar eller grafiska arbeten. Men med tanke på hur Dan Isaac Wallin arbetar med fotografierna är det inte konstigt om betraktaren misstar sig, arbetsprocessen följer nämligen en unik och varierad väg från att Dan Isaac Wallin fångar ögonblicket med kamerans avtryckarknapp till det drömska och poetiska konstverk som blir det slutliga resultatet. 

- Mina bilder handlar mycket om att hitta tillbaka till min barndoms platser, berättar Dan Isaac Wallin när vi träffar honom dagen efter vernissagen på ArtPhotoCollection i Göteborg.


Dan Isaac Wallin. Foto: Jeremy Parker

Miljöerna är både vatten- och ökenlandskap; de är Bohuslän och Israel. Det de har gemensamt är kargheten och de vida vidderna som liksom mynnar ut i ingenting eller allting beroende på hur man tolkar dem. Ett ensamt träd skymtar vid horisonten på ett öppet fält, en kvinna spejar ut över klipporna, det är broar, bryggor och vatten likväl som en getbock på en stenmur och en ödslig väg i den israeliska stenöknen. Alla bildserier har dock inte med hans egen bakgrund att göra och ett exempel är serien Snowland med bilder från ett vintrigt Slottsskogen.



Under Water II från serien Waterland

Dan Isaac Wallin berättar att han längtar till Israel, till öknen, och att han, när han är där, ofta stannar ett par dagar i den ensamma naturen för att fokusera. Hans arbete framstår därmed som innehållande en filosofisk förberedelsefas vilket återspeglas i hans bilder där det moderna samhället känns avlägset.


Under Water I från Serien Waterland

Dan Isaac Wallins sökande efter sina barndoms platser blir genom bilderna ett slags reflekterande  över människans behov av stillhet och eftertanke och det är förmodligen häri man kan finna orsaken till att bilderna berör så djupt. Långt borta är de snabba intrycken, vardagsstressen och förströelsen. Kvar är våra ursprungliga värden, rötterna och lugnet. Vad är mer elementärt än haven, bergen och jorden? Samtidigt finns det en rörelse i motiven som antyder en fortsättning. Den filosofiska friden är inte statisk; grusvägarna, broarna och vågorna för oss vidare, framåt.
 


Yael II från serien Desertland

- Många undrar hur jag får fram färgerna, säger Dan Isaac Wallin, men tillägger direkt att: -det är min secret. Han avslöjar iallafall att han behandlar bilderna på olika sätt, bland annat med värme och därigenom får fram de dova tonerna. -Ingenting är ändrat i Photoshop!
 


Yael från serien Desertland

Dan Isaac Wallin arbetar med analogt fotografi. För verken i den aktuella utställningen har han använt en polaroidkamera och sedan behandlar han filmen under framkallningen för att få fram sitt karaktäristiska bildspråk. Vissa bilder ser nästan tredimensionella ut. Ett speciellt inslag är också fotografiernas kanter som ger en estetisk inramning. 
 


Foto: Jeremy Parker

Från början är han bildjournalist med utbildning från Biskops-Arnö men idag är han framför allt verksam som konstnärlig fotograf. Han startade Fotokompaniet i Göteborg som är specialiserat på analogt fotografi men idag arbetar han heltid som fotograf och har en studio i Majorna. De sista åren har han arbetat just med polaroid dels i storformat för porträtt som har blivit något av hans nisch, dels med olika serier som dem vi möter i utställningen på ArtPhotoCollecion. De gåtfulla titlarna som Desertland och Waterland ger en god bild av fotografiernas motiv och inspirationskällor. Och om serien The Other Side, to Maja berättar han: -Den är tillägnad min kära.
 


Foto: Jeremy Parker

Dan Isaac Wallins bilder illustrerar boken Irrblosset & Lindanserskan som handlar om människor som lever med autism. En ny bok är också planerad med en samling av de nämnda bildserierna. Utställningen på ArtPhotoCollection pågår fram till den 17 december. Just nu kan man också beskåda den nämnda serien Snowland på Blomstermåla 1904 på Särö. Och nästkommande utställning är på Skarliden Galleri i Vara den 30 januari till och med den 21 februari. 

KERSTIN PARKER

 



Seclusion II


Seclusion I




091202
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst