GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



VÄRNAR DET SVAGA
 
Lisel Garsveden broderar om adoptionsresan
 
 

Med broderade bilder och tygtryck, kolteckningar och objekt arbetar Lisel Garsveden som berättar om sin resa till Kina för att hämta ett litet barn. Hon arbetar lågmält med precisa uttryck för att värna om det spröda livet, nära och globalt.

 

Temat om adoptionen av en nio månaders dotter från ett avlägset land fick ett vidare perspektiv.

– Att sträcka sig så långt till andra sidan jorden och få ett barn därifrån väcker tankar om vilka hennes föräldrar var och hur livet gestaltade sig, säger Lisel Garsveden.

– Det handlar om omsorg om det om är svagt. Kanske kan man tänka så i vårt samhälle också och välja sida. Det är ett ställningstagande för de svaga.

 
 

Nio bilder i screentryck på linnetyg har broderade motiv av små skor som trampar mjukt.

– För mig är de en bra symbol för något som är skört och som man ska vara rädd om, säger hon och tillägger:

– Jag jobbar mycket med smuts och fläckar. Det är inte så gulligt som man tror.
Hon brukar måla och inte ägna sig åt broderi.

– Men det kändes som ett bra sätt att göra de här bilderna. Ett stycke tyg är väldigt primärt, på något vis. Det finns något härligt i det. Det är mjukt och man kan använda det till många olika saker.

I sina känsliga kolteckningar har hon motiv av arketyper av halsband med en övre öppning.

 
 
Det var nio familjer som åkte till Kina och de har fortfarande kontakt. Hon har gjort var sin bild för varje flicka och har översatt de kinesiska namnen till svenska. Den nu snart nioåriga Meng Feng, som hon döpte till Molly, har fått ge titeln En doft i drömmen.

– De kinesiska namnen har alltid innebörder.

I ett par av de väl avvägda motiven med många svagt tecknade beståndsdelar finns små broderade klänningar.

– Jag jobbar mycket med prickar. Det är spännande med avståndsförhållanden och vad de väcker.
 
 
I några skrin har hon samlat små stenar och en liten djurfigur i elfenben som ska symbolisera Kinas jord och kultur.

– Jag har förflyttat Kina hit. Vi är förknippade med detta under lång tid. Sådana tankar är universellt svindlande, att man kan sträcka sig så långt.

På lockens uppslagna insidor har hon kopierat små teckningar från en kinesisk kalender. Motiven är vackra berg och en djonk i en sjö och skrift på kinesiska som hon inte vet vad det betyder.

– Jag vill att folk ska få känslan: Å, det är ett kinesiskt landskap!
 
 
En sammanfattande bild har motiv av en hand som sår ett frö i jorden.

– Så enkelt är det ju. Den är så stark, den bilden. Den väcker så mycket hos mig, avslutar Lisel Garsveden.

Hon har gått HDK och Hovedskous och jobbar som textilformgivare för Almedals, Linum, Uddebo och Ikea.

– Jag gör användbara tyger för bädd, mattor och hängande textilier, både tryck och väv.

Hon har sin ateljé på Smedjegatan.
 
 
JAN BERGMAN