Regionteater Väst, Uddevallascenen
 

SPELAR SAGA

MED IDOLSTRÄNGAR

 

Melodrammusikal med Håkan Hellströmflört 

Plastungens liv kretsar mycket kring musiken.
Foto: Ola Kjelbye
 
Håkan Hellström är inte med i Plastungen. Faktiskt har han inte ens skrivit musiken till Regionteater Västs uppsättning. Men mycket av vad Håkan Hellström står för är huvudtemat.


Plastungen, det är Rune Asks unge, kärt kallad Askungen av fadern. Dock spricker idyllen vid moderns frånfälle och Askungen får en självupptagen styvmor till sin far. Både fadern och styvmodern har dock missat att berätta för varandra att man har avkommor med sin tidigare livskamrat. Upptäckten blir inte överraskande en kollision och känslan av svek.

Livet f?r?ndras f?r Plastungen n?r hennes mor g?r bort.

Att gå på en konsert med Håkan Hellström tillsammans med mamma var något som Plastungen hade stora förväntningar inför, något som inte infrias före hennes bortgång. Foto: Ola Kjelbye

– Tänkte nog att du skulle märka det, gumman. Och nu märkte du det, förklarade den ansvarsflyende pappan sitt agerande inför dottern, som inte längre kallas Askungen av styvmodern utan istället får heta Plastungen då pappan har plastfabrik.

Plastungens intrig bygger på Bröderna Grimms välkända saga, med en del lån från Disneys tecknade version. Dock är det är inte Prinsens bal på slottet som hägrar för Plastungen utan avgudade idolen Håkan Hellström och hans konsert i Parken, dit hon en gång blivit lovad biljett av sin far.

Håkan Hellström förekom inte i Åsa Gustafssons manus från början, utan kom med när ensemblen bearbetade manuset i nya versioner. Hellström fick dock inte plats i dramat som ouppnåelig idol utan vånda för Åsa Gustafsson och Anna Uhlén.

– Men Idol och Håkan Hellström är tonåringarnas värld, det är honom de lyssnar på, förklarar manusförfattare och regissör sin bearbetning.

Åsa Gustafsson jobbade på P3 när Håkan Hellström slog igenom som soloartist med Känn ingen sorg för mig Göteborg. Genombrottet för Hellström kom dock först hos de många unga lyssnarna, och den singel som först ratades av P3:s anställda musikläggare blev istället en starkt efterfrågad låt med topplacering. Lyssnarna såg till andra kvaliteter än den falska sången.

– Det är texterna de lyssnar på, säger Åsa Gustafsson.

Plastungen blir ensam i den nya familjebildningen.

Utsatthet är ett tema i Plastungen. Foto: Ola Kjelbye

Mellan sångtexter och vassa repliker tar Plastungen upp frågor om identitet och relationer ur en tonårings perspektiv. Men varken manusförfattare eller regissör vill beskriva Plastungen som en typisk ungdomspjäs, även om Malin Dahlström och Gustaf Karlöf har kryddat anrättningen med musik som flirtar med Håkan Hellströms musikaliska stil. Det handlar mer om en musikal-melodram där känslorna får ta plats och som riktar sig till hela familjen.

– För mig är ett tema i pjäsen barns utsatthet, säger Anna Uhlén.

Askungen bildar som sagt förlaga till Plastungen, men går också ett steg vidare, menar Åsa.

– Den berättar mer om stegen emellan som Disney aldrig ifrågasätter.

– Vi lever i ett framgångssamhälle där karriären och framgången är viktig. Vuxna blir barn och barn blir vuxna.

Anna Uhlén och Åsa Gustafsson är mycket samstämmiga i sin syn på Plastungen och arbetet kring denna. Med tanke på att förlagan är en saga och sagor brukar ha en sensmoral kommer frågan osökt in på om Plastungen har en sådan. Åsa och Anna vill inte riktigt använda ordet sensmoral, men formulerar budskapet som Grynet gjorde i ungdoms-tv för några år sedan: Ta ingen skit.

– Var snäll, men säg ifrån när det behövs. Ta plats, man duger som man är.

Hon klarade sig ju utan idoler som Håkan Hellström där i slutet, hon gjorde det ju på egen hand, konstaterar manusförfattaren.

?ven Plastungen f?r hj?lp av en fyrbent v?n.

-Mamma, är det du? Foto: Ola Kjelbye

Det är inte första gången som Åsa Gustafsson och Anna Uhlén samarbetar på scenen, på senare tid har de jobbat tillsammans på teatern i Borås där Åsa spelade Gud i en pjäs med manus av Ulf Stark. Åsa har längre erfarenhet av att skriva manus tillsammans med andra, dock är Plastungen en frukt av att hon gick en skrivkurs för Lena Fridell, en lärare som Åsa beskriver som ”förnämlig” i sitt kunnande.

– Det finns ett mycket stort behov av ny dramatik för ungdom, konstaterar hon.

Anna Uhlén är frilansande regissör och skådespelare, bland annat har hon ingått i den fria gruppen Teater Bhopa i Göteborg. Oavsett vilken genre hon ägnar sig åt säger hon att det är känslor som gäller till 100 procent.

 
KENNETH ERIKSSON
 


Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst