"Glasets magi"
7 konstnärer - 7 personligheter
Åsa Jungnelius, Anna Ehrner, Göran Wärff,
Ludvig Löfgren, Ulrika Hydman-Vallien, Bertil
Vallien och Kjell Engman
Läckö Slott
6/6 - 22/8



KONSTNÄRLIGT SKIFTANDE GLAS
 
Sju konstnärers personliga uttryck



Catharina Sjölin, verksamhetsledare för utställningar och forskning vid Läckö Slott, utbyter tankar med en skulptur signerad Bertil Vallien

 

Läckö slott är ett av sommarens absoluta smultronställen. Miljön är fantastisk. Överklassen under barocken levde väl så flott och vräkigt som dagens. Det kan man se i basutställningar som förbättras och utökas varje år. Dessutom gör man varje år en tillfällig utställning. Det är konst och konsthantverk med bred och litet “folkligare” (vad nu det är!?) inriktning. Häromåret var där en stor utställning med en av Sveriges intressantaste konstnärer, som, och det är inte så vanligt, dessutom vunnit folkets gunst. Ernst Billgren förstås.

 

I år visar man en utställning med sju av glasrikets mest kända artister. Utställningen har fått namnet Glasets magi -7 konstnärer, 7 personligheter. Här visas verk av Åsa Jungnelius, Anna Ehrner, Göran Wärff, Ludvig Löfgren, Ulrika Hydman-Vallien, Bertil Vallien och Kjell Engman.

De är alla formgivare för Kosta Boda, Sveriges äldsta glasbruk.

Zenit träffade Läckö slotts verksamhetsledare för utställningar och forskning Catharina Sjölin.

 

-I samtal med företrädare för branschen blev vi alltmer intresserade och inspirerade av glas. Och en gammal kollega, som numera jobbar på Cervera, drev på.

-Vi bestämde oss för att göra något riktigt anslående och ställer nu ut Sveriges namnkunnigaste glaskonstnärer. De är alla knutna till Kosta Boda som också varit vår samarbetspartner i den här utställningen. De här glaskonstnärerna är väldigt olika som personer och i sina konstnärliga uttryck och det ger en spännande och varierad utställning.

-Utställningsnamnet kommer sig av att konstnärerna berättar att de i sitt arbete med glaset ständigt lär sig något nytt, och att de nya kunskaperna ständigt ger nya utmaningar som vidgar uttryckens gränser.

 

De sju olika artisterna ger genom sina helt skilda uttryck en bred bild av vad skickliga artister kan göra med glas idag.

 


 

-Åsa Jungnelius är tillsammans med sin sambo Ludvig Löfgren de yngsta av de här glasformgivarna. Hon jobbar med stora objekt, t e x monumentala nagellacksflaskor och läppstift i starkt färgat glas.

-Hon vill göra ”statements” med sina föremål. Feministiska tankar diskuteras och styr uppfattningen av verken.

- Förutom de rena konstföremålen gör hon också bruksföremål. Hon har bland annat gjort glasserien Sugar Dandy, i en dekadent nybarock stil i svart och guld. En del av glasen är smyckade med kedjor och snoddar. Stilistiskt är det ett grovt brott mot den funktionalism och modernism som präglat svenskt glas så länge. Mot det avskalade idealet ställer hon en prunkande barock.

 

Med på utställningen är också den unge Ludvig Löfgren som relativt nyligen rekryterades till Kosta Boda.

 


 

- Han är faktiskt den ende av de glaskonstnärer vi visar som själv är glasblåsare. Han arbetar mycket experimentellt och som jag uppfattar det vill han nog tänja på både estetiska och praktiska gränser.

-Han jobbar med sagor och djur. Och han provocerar gärna vår inbyggda ”dåligasmakkänsla”. Han arbetar också med ett slags vanitassymboler som var vanliga på Läckö slott under barocken. Nu gör han vår tids varianter. Bland annat visar han så kallade Santa Muertehelgon, otäcka häxor med anspelning på döden.

 

Frågan är om inte Ulrika Hydman -Vallien är en av landets mest uppfinningsrika och fantasifulla glaskonstnärer. Med en nästan ”picassisk” tveklöshet tecknar hon upp sina figurer och blommor. Hennes betydelse för svensk glaskonst kan inte överskattas.

 

-Hon visar en installation, ett fågelbo med bemålade ägg och ansikten i. Hennes ansikten är väldigt uttrycksfulla i sin skenbara enkelhet. Hon jobbar med starka konturer med starkt koncentrerat uttryck. Är det bara dekorativt, eller är det känslofullt? Hon kan kombinera så att uttrycket får en väldig kraft. Man kan tolka hennes ansikten som både arga, besvikna och förväntansfulla. Dessutom gör hon glaset mycket måleriskt.

 


 

-Till den här utställningen har hon gjort speciella verk, med slottets konturer och röda tak.

 

Också Kjell Engman är känd för sin fantasi och berättarglädje. Han är, bland mycket annat, känd för sin formgivning av glasmikrofonen till Eurovisionsschlagern och glasskon till Let´s Dance.

 


 

-Han har gjort många instrument i glas genom åren. Till den är utställningen på Läckö har han valt ett historiskt tema. Han har gjort stora skulpturer av hertigar, hertiginnor och baroner i sin experimenterande stil med överraskande formspel och starka färger.

-Han jobbar mycket med ljuset och i några verk har han gjort öppningar där ljuset leker fram ansikten.

 

Göran Wärff har ett stort naturintresse som sätter sin prägel på hans glasskonst.

 

-Han har gjort ett antal unika saker för Läckö, som bland annat två megaskålar.

 


-Han har arbetat med ett tema kring Linné, bland annat har han gjort några stora glasblock med Linnés huvud. Han har porträtterat Magnus-Gabriel de la Gardie, fadern Jakob och farfadern Pontus. Dessutom har han gjort ett stort frö som symboliserar Linnés arbete.

      -Hans arbeten präglas av ett stort intresse för glaset och dess reflexer.

 

Bertil Vallien har utvecklat sandgjutning av glas till rent mästerskap. Han säger sig arbeta med en drömsk, mytisk och symbolladdad motivvärld.

 

-Bertil Vallien har gjort slottets musiksal till ett helt nytt rum med sin installation av 21 huvuden och en båt. Det är en installation där också varje skulptur ska kunna tala för sig själv. Tillsammans gestaltar de Valliens version av berättelsen om en kvinna som blev fastfrusen i isen och efteråt berättade om sina syner av blå män. Som så ofta låter han sina skulpturer innesluta ljuset.

 

Anna Ehrner är ”en experimentell och sparsmakad stilist som kännetecknas av sitt enkla men kraftfulla formspråk”.

 


 

-Anna Ehrner gör kraftfulla stilrena modernistiska glasfat. Hon jobbar i mycket stora format.  De har böljande mönster som bildar slöjor och slingor. Som en dekorativ accent lägger hon kulor i faten.

-Hon jobbar med ett slags abstrakt relationsproblematik.

 

 

- Besökarna har varit genomgående positiva till utställningen, berättar Catharina Sjölin De tycker att vi visar något som är över all förväntan. Och det är särskilt roligt eftersom Läckö aldrig tidigare haft en renodlad glasutställning.


BO BORG

 

 

 

 

 

100705
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst