I ett teatertält vid Varnhems kyrka:
Birger Jarl - Makten - myten - människan
Manus och regi: Anders Järleby
Medverkande: Jesper Andersson, Christer Arvidsson,
Lisbeth Karlsson, Eva Ahlberg, August Eriksson, Nils-
Gabriel Berg, Jan Nilsson, Kenneth Johansson, Carl
Gustav Johansson, Per Larsson, Alexandra Ekholm,
Thoralf Alexandersson, Bengt Hornebrant
Musik: Ambrosia, Ida Höög, Anders Renberg, Per Nord


MED BÄRING PÅ VÅR EGEN TID
 
Regissören Anders Järleby skapar proggkänsla utan pekpinnar



Åttahundraårsjubileet av Birger Jarls födelse uppmärksammas på många sätt. Ett av de bättre är den teaterföreställning om Birger Jarl som spelas i ett gul - och vitrandigt tält i närheten av Varnhems kyrka utanför Skara. Där ligger ju jarlen begravd så anknytningen är högst naturlig.

Pjäsen om Birger Jarl är ett beställningsverk. Den mångsidige teatermannen Anders Järleby har tagit sig an det svåra projektet. Han har skrivit en pjäs som både handlar om den historiske Birger och människan. Och han har regisserat uruppförandet, som gick av stapeln i Varnhem den 27 augusti.

– Jag har varit med länge nu och gjort många olika saker inom teaterns värld. Jag gick på teaterhögskolans skådespelarlinje 1972-1974 tillsammans med bland andra Allan Svensson för att nämna en kändis.

– Sen har bland annat jobbat på Folkteatern i Göteborg, Svenska Teatern i Åbo, teatrarna i Jönköping, Helsingborg.

– Bland större roller som skådespelare kan nämnas Ett Dockhem av Ibsen, Cabaret, Litet till salu av Dario Fo, bland många andra.

– Blev regissör och pedagog vid Skara Skolscen i mitten av åttiotalet och jobbade där 1987 till 1998. Var rektor för skolscenen från 1992.

– Jag har också forskat i teaterhistoria och disputerat med en avhandling om svensk teaterutbildning.

Anders Järleby bor sedan 1987 i Skara. Han har skrivit en rad böcker. Flera av dem används i teaterutbildningen.


– Ett par exempel kan vara Leka berätta improvisera, en övningsbok för skådespelare. Och Inlevelse och distans, en bok om Berthold Brecht. Den kom 2008 på egna bokförlaget Pegasus.

Under åren 2005-2009 var Anders Järleby sjuk. Men nu är han i full gång igen .

– I somras gjorde vi i teatergruppen Pegasus en uppsättning av Lars Forsells pjäs Haren och vråken. Jag var, bland mycket annat, regissör. Den fick goda recensioner bland annat av Bo Borg i Nya Lidköpingstidningen.

Varnhemsspelen har en trettioårig tradition. Man samarbetar bland annat med Göta Rike. Anders Järleby fick en beställning på en pjäs om Birger Jarl med anledning av åttahundraårsjubileet.

– Jag ville inte göra en pjäs om historieboksgestalten Birger Jarl. Jag ville i första hand beskriva människan. Utan varje jämförelse i övrigt ville jag göra som Strindberg gjorde i Mäster Olof och Gustav Vasa. Och då adderar man tänka känslor och reaktioner till historiska fakta. Jag ville undersöka Birger Jarls drivkrafter och motiv sådana de såg ut bakom den officiella fasaden.

 


– I min pjäs är det barnen som för handlingen framåt. Och så jobbar jag med tidsglapp på det sätt Lars Forsell gjorde. Och jag ville att min berättelse från historieskrivningen skulle innehålla de aktiva och handlingskraftiga kvinnor som fanns i Birger Jarls omgivning.

– Jag ser Birger Jarl som en väldigt maktfullkomlig och egoistisk person. Han var en komplicerad maktmänniska i en komplex och farlig tid. Han utnyttjade allt och alla till sin fördel.



I uppsättningen medverkar ett trettiotal skådespelare och musiker.

– Vi har haft en stor ensemble och litet tid. Vi borde ha haft ett halvår till. Vi har repeterat och haft helgmöten under våren, sedan intensivare repetitioner inför premiären

Hur är det att regissera den pjäs man själv skrivit?

– Det är roligt att vara med i alla delar från forskning till premiär.

Har det blivit som du tänkt dig?

– Jag hade inte tänkt så mycket före dialogen med skådespelarna. Man ska inte ha så mycket förutbestämt, det gör tillkomstprocessen sämre. Men bra har det blivit!

– Det är en duktig ensemble. Jag behöver inte tänka på om det amatörer eller proffs. Proffsen får amatörerna att växa i samarbetet.

Blandningen av teater och sång, och den politiska och feministiska tendensen ger litet ”proggkänsla” åt föreställningen.


 

– Jag blir stolt och glad över att jag lyckats skapa proggkänsla. Men jag har ingen pekpinne. Mitt budskap är att lämna över budskapet till publiken. Pjäsen slutar på ett Brechtskt sätt med den öppna frågan: Vad tycker publiken?

– En viktig tanke är att historien ska ha bäring på vår egen tid. Min fråga är om människan egentligen förändrats så mycket. Vi älskar, krigar och slåss då som nu. Men vi kan föra ett samtal som gör våra egna liv tydligare utifrån historien.

Vad tycker teatermannen Anders Järleby själv om för annan teater?

– Jag gillar Shakespeare förstås. I den här pjäsen har jag tagit upp hans sätt att vandra fram och tillbaka i historien. Likaså greppet med en lekare som berättar och knyter ihop.

Vad händer härnäst?

– Jag ska ge ut en bok som en sydamerikansk författare skrivit om maskteater. Och så förbereder jag nästa års pjäs med teatergruppen Pegasus. Vad det blir är hemligt tills det är beslutat.


BO BORG

 

itta på helt enkelt.

 

 

 

 

 

 

Pjäsen har premiär 27 september. Man spelar tio föreställningar.

 

 

 

 

100831
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst