Torsten Jurell
"BAN ZHENG" (Meddelanden)
Grafik, skulptur, målningar
Galleri Aveny
1/10 - 24/10


VITAL SCEN FÖR KONST I KINA
 
Torsten Jurell inspireras av det stora landets utveckling
 

 

 


Under fyra år har Torsten Jurell hyrt ateljé i Beijing och arbetat där i perioder. Utställningen på Galleri Aveny är en fortsättning på utställningen Goda Nyheter från Underjorden! som visades på Östasiatiska Museet i Stockholm, tidigare i år. Här på Galleri Aveny visar han grafik, skulptur och målningar. Bland annat en serie verk, där han har sytt ihop olikfärgad linneduk med stora stygn, som tecknar i svart och rött.


På detta syns målade tecken och symboler. Blicken vandrar länge i bilderna och vill uttolka, läsa av. Det är kraftfullt och mångbottnat.

 

Ditt stora intresse för Kina, hur startade det?

 

– Jag är uppvuxen i en familj med kulturella intressen. Min pappa lagade kinesiskt porslin på sin fritid och berättade mycket om den kinesiska kulturen. Vad symbolerna, som utgjorde mönstret på porslinet, hade för betydelse. Hos mormor och morfar spelade vi mahjong. Fjärran länder blev något märkligt, exotiskt och spännande. Kulturrevolutionen i slutet av 60-talet blev, för mig, något positivt. Det hände mycket kring Mao. Det blev rätt att göra uppror.



Jag prenumererade på gratistidningen Chinese Literature and Art, där man kunde se bilder från utvecklingen i Kina. Där fanns också oerhört skickliga linoleumsnitt, som påverkade mina tidiga grafiska blad. Kina har tagit en stor plats i mitt liv. Idag kan jag röra mig fritt över världen. Det är ekonomiskt möjligt och inte så stort steg egentligen att resa till andra sidan jordklotet, menar Torsten Jurell.

 

– 2006 blev jag inbjuden till ett träsymposium i Orsa. Där deltog också flera kinesiska konstnärer. Jag fick dessutom kontakt med en svensk konstnär. Han hade en ateljé i Beijing, som jag kunde hyra. De kinesiska konstnärerna är lätta att kommunicera med trots alla språkförbistringar. Unga, nyfikna och med kunskap om all modern teknik. Jag blev misstänksam, var det bara rikemansbarn? Men så var det inte. De visade mig sina elevarbeten. Deras hantverksskicklighet var imponerande.

Jag försökte diskutera kulturrevolutionen med speciellt en konstnär i 25 årsåldern. Ville veta hur de egentligen såg på historien. För mig var det ju något positivt och inspirerande och se bildkonsten utvecklades då. Men idag är det elementa för dem, självklarheter, berättar Torsten Jurell.

 

– Jag bodde i utkanten av Beijing, där staden upplöses i områden med lokaler och bostäder för fattiga. Där är det billigt för konstnärer. Kina befinner sig i den, förmodligen mycket korta tid, där det fortfarande finns oexploaterade områden med lokaler, som går att hyra för en ringa slant. Samtidigt som det pågår ett ekonomiskt uppsving i landet. Nu är det en oerhört vital och öppen atmosfär för konsten och kulturen under en kort tid. Kanske jämförbart med hur det var i New York på tidigt sextiotal.

 

 

Hur är det med jämlikheten mellan manliga och kvinnliga konstnärer?

– De unga kvinnliga konstnärerna är jämlika. Det är ingen som automatiskt reser sig och dukar av efter en middag, medan männen sitter kvar och fortsätter diskussionen. Det som är speciellt i Kina är också att alla tänkbara konstriktningar finns och existerar samtidigt. Det personliga uttrycket är det viktigaste. Sedan finns ju samtidigt traditionen med kopiering av äldre konstverk. Men det är många konstnärer som går sina egna vägar, i regel unga kvinnor.

Man pratar inte politik så ofta, men det är ingen polisstat. Där finns protester mot husrivningar och strejker. Det är ändå fascinerande att se hur en så stor del av jordens befolkning får det bättre.

 

 

Vad har du tagit med dig av Kina i dina bilder?

– Jag trivs med att bara gå omkring på gatan och iaktta. Jag trivs med maten och människorna. Det blir en relief till att jag också tänker på hur Sverige är och vem jag själv är. Det är som att bada bastu med skallen. Jag är inte Torsten Jurell, den vanlige, utan kan förhålla mig fritt till min egen person.

 

Jag har gjort en svit målningar kring olika telefonnummer, som finns klottrade på husväggarna överallt. Det är telefonnummer dit man kan ringa och köpa olika typer av tillstånd och licenser, körkort, doktorsgrad, allt som önskas. De övermålas med jämna mellanrum och blir till abstrakta kompositioner på murarna. Så mina målningar kan tyckas abstrakta, men är egentligen ganska realistiska. Hörde på nyheterna att man hittat en ny bakterie i underjorden. Det blev början på hela projektet Goda nyheter från underjorden. Slå en signal till underjorden och allt kan bli ditt, berättar Torsten Jurell.

 

 

I en liten, men mycket innehållsrik bok med samma titel, har han beskrivit sitt möte med Kina i text och bild. Där finns bland annat historien om den lilla kackerlacksflickan, som han gjorde i trä under symposiet i Orsa och som följt med till Kina. Det blev till en hel berättelse om Kackerlacksflickan och hennes sökande efter kärlek. Den börjar med dikten:

 

Månen lyser kall

Flicka söker Kärlek

Hon finner kärlek i skulpturen

Jag önskar jag vore en Drake

När drakar blir kära

Lyser Månen varm

 

www.jurell.com

 

 

 

BERIT JONSVIK

 

 

101001
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst