GÖTEBORGS KONSTFÖRENING
10/1–1/2 2004

Anders Hammarstrand



Rörsystem som förbinder människroppar är ett motiv för Anders Hammarstrand som arbetar i gränslandet mellan skulptur och måleri.
I hans största verk Position No 8 går rören i fyrkantiga banor genom olika cylindrar och förbinder två silvriga figurer som är målade i silhuett på en omgivande v-formad trävolym. Rörens placering på könsorganets ställe och figurernas utsträckta hållning antyder en kärleksakt.
– Det är mitt huvudarbete, säger konstnären om verket som hänger på väggen och mäter 2,65 meter åt båda hållen och har tagit två år att utföra i en komplicerad teknik.
Han har sågat ut former i lamellträ och som behandlats med polyester, klätt dem med en tunn blyfolie och byggt upp strukturen med en lättsmält vismutlegering som är bättre att måla i olja på.
Det hela är byggt i fyra delar som går att ta isär.
– Jag gör en väldigt exakt ritning, förstorar upp och gör mallar. Det är väldigt tidsödande arbete för att få exakt precision.
Rörkopplingar har han jobbat med ganska länge.
– För mig har det här varit ett sätt att kombinera två tre dimensioner. Det finns en kontrast mellan måleri och skulptur. Att få dem att smälta samman, där finns ett arbetssätt som inte är helt exploaterat.
Betraktaren kan ana en bakomliggande fundering om människa och robot.

Anders Hammarstrand

Anders Hammarstrand



– Inspirationen finns där. Men för mig är det mycket ett formproblem. För att komma till rätt uttryck kan man inte bortse från formsymbolik, säger Anders Hammarstrand som fantiserat kring figurer och maskindelar sen tonåren.
I en lång smal fris på en annan vägg hänger figurerna samman i rörkopplingar genom sina kroppsöppningar i något som ser ut som en absurd återvinningskedja.
– Humorn är en viktig del. Så mycket i modern konst är så fruktansvärt tråkigt. Det är inte att ta fel på det platta figurmåleriet i bladguld och slagmetall mot en bakgrund av bly har en påverkan från egyptiska tempelfriser.
– Jag har alltid beundrat det stiliserade. Jag ser friserna som en kommentar till mina större verk. Jag har problem med att göra mindre grejer, tyvärr.
Han har rest runt till konstmuseer utomlands och sugit åt sig men är inte särskilt intresserad av svensk konst.
– I dag säger alla att de påverkade av Marcel Duchamp. I mitt fall kom det en koppling redan i gymnasiet.
Anders Hammarstrand stiliserar långt och tvingas in i en abstraktionsprocess som påtvingas för att bilden ska fungera. Det finns en tydlighet i den tidiga surrealistiska konsten som han ansluter sig till.
– Det är starka surrealistiska influenser men inte surrealistisk konst.
De senaste tre åren har han arbetat med profiler av huvuden, lekfullt skapade som ett slags stora pusselbitar, inspirerad av Bauhauskonstnären Oscar Schlemmer som gjorde berömda teaterdockor.
Anders hammarstrand har sin ateljé i Klippan. Han är självlärd som målare och skulptör. Sin bildkonst har han i större omfattning endast visat en gång tidigare, på Göteborgs konstförening med Jens Fänge 1998.

JAN BERGMAN

Anders Hammarstrand

2003