Mårten Medbo

Det blir svårare att ha distans till de situationer där gulliga gosedjur ingår.

Gulligheten som murbräcka.


Det händer mycket i Mårten Medbos liv just nu. Han är just hemkommen från en resa i USA. Han har också blivit antagen som doktorand i konsthantverk på HDK. Och så har han haft vernissage på Utställningen Oväntat, där han tillsammans med Frida Fjellman och Pia König installerat sig i Skövde Konsthall.

-Jag har börjat doktorandstudier som keramiker på HDK i Göteborg. Jag ska jobba med en frågeställning om konsthantverk kan definieras utifrån en praktikers perspektiv. Jag är litet skeptisk till en akademisering av konsthantverket. Men jag har drygt 30 år som keramiker i händer och sinne. Så jag vill gärna försöka formulera något viktigt om det praktiska. Erfarenheterna och kunskaperna finns men inte formulerade av en som själv skaffat sig mycket av sina kunskaper ur eget praktiskt arbete. Och jag vill uttrycka den erfarenheten mera petnoga, i detalj och på ett sätt som också accepteras i den akademiska världen. Mina kunskaper är mycket erfarenhetsbaserade, så egentligen har jag hållit på så länge så jag vet ändå.



På den här utställningen visar Mårten Medbo skulpturer och skulpturgrupper gjorda i stengodslera.
-Jag jobbar ju bredare än så. Bland annat med glas. Ocjh jag gör offentliga arbeten, men aldrig i keramik. Men keramik är det jag kan från grunden. Jag har ju gjort en rejäl satsning på keramiken de här trettio åren. Har ackumulerat kunskaper som gör att jag kan göra det jag vill nu, och det är det jag gör.
Jag gillar stengodslera. Det är väldigt hållbart när man jobbar med skulptur och ska hantera, ställa ut och visa. Stengodsglasyrerna har också ett starkt keramiskt uttryck.



Han visar ett antal grupper med apor i olika situationer.  Han gjorde en utställning på Galleri Inger Mohlin där han började berätta en historia med sina verk. På ett antal podier fanns iscensättningar med små nallebjörnar i nya roller. Han hade hittat ett effektivt berättargrepp genom en känslo- och betydelsemässig omkodning av nallarna som skapade helt nya innebörder.
-Det var roligt. Jag kände att det funkade. Med det greppet gick det att tala om saker som var svåra. Då handlade det om situationer i mitt jobb som deltidsbrandman.



Skulpturerna på Skövde konsthall heter Schoolyard Monkeys. Att titeln är på engelska kommer sig av att de gjordes under en stipendieresa i USA.  handlar om barndomen och det våld - och maktspel som finns under uppväxten.
-Jag har gjort ett antal situationer som tillsammans kan säga något om hur det kan vara att vara barn. Jag ville göra något om hur det är att vara liten. Man skolas ju in i livet på ett handfast sätt. Man kan drabbas av våld och uteslutning av grupper, men också vara med och drabba.
Att göra dem som apor ger ett sätt att berätta utan låsningar. Det faktum att leksaksdjur är känsloindränkta och patetiska gör på något paradoxalt sätt att han kan närma sig frågor som annars kan få en patetiska ton.



-Gulligheten blir en murbräcka. Det blir svårare att ha distans till de situationer där gulliga gosedjur ingår. Det är samma effekt som när vi ser en naturkatastrof på Tv utan att just reagera, men om man ser en skada djurunge så kommer alla känslorna på en och samma gång.
Det är mycket psykologi och existentiella frågor i mina apskulpturer.



Hur vet du när det fungerar?
-Konstnärligt har jag min idé. En oprövad teori om att göra något gulligt och vända innebörden och upplevelsen till något otäckt. . Sen provar jag mig fram tills det funkar. Men det är klart att det är först på en utställning, i mötet med publiken som man vet om det funkar.
Finns det en tradition sm de här arbetena ingår i?
-Kanske figurintraditionen från till exempel Meissen. Jag har fått impulser därifrån. Men mina teman är nya.
Hur skulle du själv beskriva din stil?
-Jag är föreställande med det förbehållet att ibland föreställer mina föremål en vas.
När jag jobbar skulpturalt har jag en episk, berättande stil.
Den eviga frågan om de här sakerna är konst eller konsthantverk?
-Vi är bara tre utställare här. Så då blir det nog konst. Hade det varit en konsthantverksutställning hade vi varit minst 25 utställare som fått lämna några få saker var.



Vad händer framöver?
-Jag ska jobba i stort format. Göra mänskliga gestalter i storlek som små vuxna. Jag har hyrt in mig på Rörstrand. Det är mycket tekniskt komplicerat och jag ska få hjälp av en expert på Rörstrand.
BO BORG
Skövde Konsthall
Oväntat
Frida Fjellman, Pia König, Mårten Medbo
Utställningen hade vernissage den 4 december och pågår till den 30 januari