Lillevi Hultman

Det blir många blandningar och joxigheter. Det finns både tradition och något nytt.

Figurativt och narrativt i textil.


Lillevi Hultmans arbeten är för mig ett slags formens och innehållets, antydningarnas och innerlighetens vinnande lagarbete.
Hon är nu aktuell med en utställning på Galleri Skarliden i Vara, detta centrum för kvalitetskonst mitt ute i periferin.

Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen. Det finns en ton av förtrolighet och nära tilltal i Lillevi Hultmans bilder som jag tycker är mycket sympatisk. Det gör att man söker sig till dem. De är uppbyggda av fragment och antydningar i en lågmäld stil som gör att uppmärksamheten skärps, som när en god berättare viskar för att vi ska höra bättre. Jag kan inte peka på specifika, vare sig tekniska eller innehållsliga, delar i hennes bilder som ensamma förklarar deras stillsamma, men eftertryckliga karisma. Hennes arbeten är för mig ett slags formens och innehållets, antydningarnas och innerlighetens vinnande lagarbete.
Hon är nu aktuell med en utställning på Galleri Skarliden i Vara, detta centrum för kvalitetskonst mitt ute i periferin.



Vem är då Lillevi Hultman?
- Jag är född i en konstnärsfamilj. Både mamma och en faster gick på Konstfack. En kusin gick på Konstakademin. Jag gick på Konstfacks textilfack 1961-1966. Edna Martin var en viktig lärare, men ingen ledstjärna. Min favoritsysselsättning när jag var liten var att teckna och måla. Det var aldrig någon fråga om yrkesvalet för min del. Min mamma föreslog textil, för det var hon intresserad av själv. Så blev det och nu har jag snart hållit på i 45 år.
Lillevi Hultman har en tid sysslat med installationer, skulptur och konceptuell konst och då arbetat i olika material. Men de senare åren har hon återkommit till textilen.
- Jag bearbetar bakgrunden med färg, kaffe och annat för att få intressanta fläckar. Fläckarna blir element i bilden och triggar igång mig. Stundom samarbetar jag med slumpen, men oftast har jag en plan.
- Ibland får jag tyger av andra som de spillt på. Sen spiller jag vidare. Ett favoritunderlag för broderier är gamla underlag från strykbrädor.



Hon broderar figurativt.
- Jag gör mänskliga gestalter och olika symboler som de agerar med på olika sätt.
Hon är inspirerad av den broderade folkkonsten.
- Mest inspiration har jag fått av bundna broderiformer som till exempel korsstygn. Jag försöker göra något fritt av något bundet. Jag tar mina figurer ur historien och ger dem roller i samtiden.
Sedan flera år arbetar hon också med maskinbroderier.
- Jag trivs bra med symaskinen. Gillar att blanda handens och maskinens arbete. Förr jobbade jag med att göra maskinbroderade ytor. Nu använder jag maskinen för att göra linjer och teckna med.
Hon broderar ibland med reflextråd.
- Råkar man vara i galleriet vid rätt tidpunkt glimmar det vackert.



Stilen?
- Jag förstår att jag är en traditionsbärare för att jag använder gamla tekniker och mönster ur arkiven.
- Mina bilder är nog lätta att känna igen. Jag blandar tekniker och material. Arbetar oftast figurativt och narrativt. Det blir många blandningar och joxigheter. Det finns både tradition och något nytt.
Vad handlar bilderna om?
- Mina berättelser hämtar sitt stoff ur materien. Men de handlar om någonting inuti. Oftast mig. Jag vill berätta om utveckling från omedvetet till medvetet. Jag är intresserad av livsvetenskap. Och kvantfysik. Vi ser bara ett smalt spektrum av verkligheten. Det kan man vidga. Det finns något som kan uppfattas utanför de fem sinnena. Jag gör symboler för detta i bilderna. Det slår an strängar, både medvetet och omedvetet. Vad man får ut beror på hur medveten man är. Om man uppfattar det är det OK. Om man inte uppfattar det är det också OK.
- Jag försöker alltid hitta en klang. Jag kan förstås bara utgå ifrån när det får ett liv eller ett flöde i mig. Då jag litar på det flödet blir det bra. Jag arbetar i en interaktion mellan det flödet och mina estetiska överväganden.



På den här utställningen på Galleri Skarliden visar hon ett tjugotal verk.
- Jag har ett tygrum och ett plexirum. I plexibilderna har jag bilder mellan två plexiskivor. Den här gången har jag växtdelar som delar av motivet.
- Jag arbetar också med vävda texter. Jag gör dem i så kallad brickväv, en gammal, mycket primitiv teknik jag vidareutvecklat.
En bildserie heter Herbarium.
- Det kan var ett floranamn som hänvisar till det föremål som avbildas. En heter Flygblad och då ingår en lönnäsa i kompositionen. Jag vitsar litet med orden.
I det andra rummet är det broderier.
- Det är bilder med symboler som kan uppfattas på olika sätt.



Vad har framtiden i beredskap?
- Jag ska vara med i en utställning om broderi på Örebro Konsthall. Så ska jag åka på en inspirationsresa till Mexico. Det ska bli spännande att stöta på den mexikanska textilen live på plats. Och så ska jag vara med på vävmässan Väv 2011. Och Virserums konsthall i sommar.
Hur skulle du beskriva din konst Wikipediakort?
- Gammalmodigt, joxigt, introvert.
BO BORG



Galleri Skarliden, Vara
Lillevi Hultman
Textil
Utställningen hade vernissage den 26 mars och pågår till den 10 april