Erland Brand

Erland Brand öppnar med rymd

Stora världen i litet format

Galerie Oijens 10-25/9 2011
Erland Brand. Foto: Kenneth Eriksson

Vid årsskiftet stänger Galerie Oijens efter nästan 30 år. Svanesången komponeras med hjälp av tre konstnärer från tre spännande konstepoker. Erland Brand är först ut.

Huvuden och gestalter som övergår i landskap är ett flertal kollage av Erland Brand. Huvudenas ansikten som framträder har inte så skarpa anletsdrag utan övergår i just karga landskap. Ögonhålorna framträder dock skarpt och djupt som månkratrar. Hans landskap har dock inte så mycket med den öde månytan att göra, enligt konstnären själv.
– Ansiktena är inte bara landskap, de är rymd också. Med åren har tankarna kommit kring världsalltet, rymden har alltid fascinerat mig.


Huvud som övergår i landskap.

Kollagen fäster han på masonitskivor, som i omålat skick blir väldigt nakna.
– Det är simpelt material. Jag vill se om det går att göra något levande av den döda ytan, förklarar Erland Brand.
Tekniken är kollage i tempera och akvarell, själva bilden tecknas först med blyerts. Innan bildarket monteras på masoniten skyddar han arket med färg så att inte syran från träskivan tränger igenom.


Huvud som övergår i landskap.

Med sin långa bana som konstnär har Erland Brand inte oväntat erfarenhet av att jobba med olja, något som han i likhet med många andra fått sluta med av hälsoskäl. För Erland är det också en annan fördel med kollage framför olja eller akryl.
- Blir det fel är det lättare med kollage, bara rycka bort och göra nytt.
Han understryker dock att hans bilder för den sakens skull inte är några hastverk. Bilderna jobbar han fram parallellt under flera månader.


Gestalt.

Utställningen innehåller också ett antal teckningar av den tidigare Valandsläraren. Teckningarna följer samma tema som kollagen, det vill säga Gestalt, Horisont, Rymd och Landskap. Skuggor och konturer accentuerar det luftiga uttrycket.
Även om det numera handlar om teckning finns arbetssättet kvar sedan tiden med olja och akryl, konstaterar han.
– Oljetekniken sitter nog fortfarande i. Det blir en blandning av allt till slut.



Galleriet upphör vid årets slut och dess innehavare Marianne Oijen tänker avsluta galleriepoken som pågått i tre decennier med tre generationer konstnärer från tre olika decennier. Erland Brand som representerar 1950-talet inleder denna början till slutet, och följs av Jörgen Byström och Krister Lundkvist.

Kenneth Eriksson