Torsten Jurell

Torsten Jurell på resa mellan Öst och Väst

Med Kackerlacksflickan från Kina till Göteborg

Röhsska museet 8 oktober 2011 - 19 februari 2012
Porträtt av Torsten Jurell tagen utanför ateljén i Caochangdi, Kina. Foto: Zu Yu

Torsten Jurell är en sjusärdeles flitig konstnär. En stor mångsidighet präglar hans omfattande produktion. Det finns också mycket skrivet om honom, inte minst av honom själv, och även digitalt är han synnerligen aktiv, uppdaterar ständigt sin hemsida och bloggar om sina arbetsprocesser. Han har gjort god PR för sin kommande utställning ”Bortom Underjorden” på Röhsska museet i höst. Hans tolfte separatutställning i stan.

Går det att fånga kackerlackan, går det att hitta kärnan i Torsten Jurells senaste uttryck?
Kackerlackan är snabb och har sedan långt tillbaka figurerat i konsten, bland annat som smycke i indiankulturer. Där ligger den nu stilla i en museimonter, men i den spansk-mexikanska melodin ”La Cucaracha” springer den snabbt med brutna ben in i revolutionskampen.
Det var just med en liten ”metallkackerlacka” i ett mexikanskt museum, som det började. Torsten var där och tecknade den, precis som han brukar göra när han får syn på något intressant i en utställning. Kanske hade den ansiktsdrag?


Kackerlacksflickan med kinesisk text på ryggen. Foto: Torsten Jurell

Vid en workshop i Orsa 2006 hade han med sig den första versionen. Torsten bearbetade den till en träskulptur i större format och gav den en använd patina. De kinesiska konstnärerna, som deltog i symposiet, översatte Torstens lyriska tankar om kackerlackan från engelska till kinesiska. Sedan kopierade han kalligrafin på kackerlackans rygg:

Månen lyser kall
Flicka söker kärlek
Hon finner kärlek i skulpturen
Jag önskar jag vore en drake
När drakar blir kära
lyser månen varm

- Tanken var att skulpturen skulle se ut som ett stycke trä, som flutit från Shanghai till Göteborg.


De tre skulpturformerna till tork. Foto: Torsten Jurell

Torsten Jurell har hyrt ateljé i Kina varje år sedan 2007. Han berättar om det dynamiska konstlivet där. Nyfikenheten och de allt starkare individuella uttrycken balanserar mot osäkerheten i samband med protester. Tänk på Ai Wei Wei!
 -  I Kina finns allt. Precis allt. Skulle jag i Sverige exempelvis måla orrspel för jag älskar natur, skulle jag aldrig kunna ställa ut detta annat än i en rambutik längre bort på Hornsgatan.
I Sverige har Bruno Liljefors satt nivån för orrspel. Med det ämnet är förbrukat – redan gjort en gång för alla. Därför kan ingen mer beröra det ämnet.  I Kina finns allt, pågår allt – ”orrspel? – vilken tradition målar du dem i", skulle frågan ställas.


Porslinsmålarna Wang Changeng och Li Yuping. Foto: Torsten Jurell

Vid sidan av de expansiva uttrycken vårdar man också traditionen och hantverket.
Det finns ett kopierande som kan uppfattas som slaviskt, men vi måste beundra den enastående hantverksskickligheten.
Torsten har sedan barnsben haft en fascination för Kina. Hans far samlade och lagade kinesiskt porslin. Sonen drömde om att bli sjöman och resa till fjärran länder. Den rika kulturen i Kina lockade och Torsten läste in sig om landet. Även kulturrevolutionen framstod som spännande och visade på att det var möjligt att göra uppror. I hans tidiga träsnitt från Valandstiden, kan man spåra kinesiska influenser. Hamnstaden Göteborg hade varit säte för Ostindiska Kompaniet. Doften av kryddor, smaken av te, fraset av siden med färger till fröjd för ögat kan stimulera ett konstnärligt sinne. Resan mellan Väst och Öst fortsätter och grävandet och utforskandet av underjorden skapar nya sammanställningar. Torsten har också flera gånger exponerat sina egna verk i Kina.
-  Anledningen bland annat till att jag nu gör skulpturer i porslin är att jag vill knyta an till den porslinshandel som förekom via Ostindiska Kompaniet, men också mina tidiga band med Kina genom mina föräldrars intresse för kinesiskt porslin.
Torsten for till den gamla porslinsstaden Jingdezhen, sydväst om Shanghai för att omvandla de skulpturer han utfört i sin ateljé i Beijing till skulpturer i porslin, som skulle målas och glaseras. Längsta måttet är 70 cm och grundformerna är tre: kackerlacksflickan, budbäraren i kvinnogestalt och informationstornet. Mästaren Zhou har gjutit dem i porslin. Fem verk av var sort har tillverkats och de skall transporteras i specialgjorda lådor. Lådorna är formanpassade så att skulpturen ligger maximalt säkert. Fem är röda som kärleken, fem blå som det djupa havet, fem svarta som Torstens magiska hemsida.
-  För att utföra det blå-vita måleriet på två av skulpturerna anlitade jag två porslinsmålare, utbildade vid Jingdezhens keramiska institut. Mannen, Wang Changeng, är specialist på traditionella landskap. Hans fru, Li Yuping, som jag fann först, fann jag genom att jag såg hennes lediga blå-vita linjer på en porslinsmarknad. Jag hyrde dem till att utföra mina skisser efter mina anvisningar. Det blev precis som jag ville!!! Jag har lagt in mitt högtalartorn i det kinesiska landskapet. Det var en del av projektet att dessa skulle målas, tolkas av två kinesiska hantverkare så som skedde då svenskt ”beställningsporslin” utfördes genom Ostindiska Kompaniets försorg.


Budbäraren. Foto: Torsten Jurell

Informationstornet känner vi igen sedan tidigare utställningar. I Galleri Aveny hösten 2010 fanns det med intill en klottrad nummerrad, Ban Zheng – ett underground meddelande.
Ringer man numret, kan man få licens för diverse företeelser som kan ändra ens liv – doktorsexamen, äktenskapskontrakt med mera. Högtalaren basunerar ut budskap, skakig upplysning, från maktens korridorer eller som här, från underjorden.
Torsten hörde nyheten om att forskare funnit en bakterie i jordens innandöme.
”Det var goda nyheter från underjorden!” avslutade meddelandet.


Budbäraren i form av en arkaisk kvinnogestalt, skall hjälpa Kackerlacksflickan att finna kärlek. Likaväl som Ban Zheng skall bistå kineser i nöd.
Skulpturen leder tankarna till gravfigurer från Han-dynastin och Torsten Jurells fyra Vindgudinnor vid kajen på Norra Älvstranden.  Konstnären förefaller att ha en viss förkärlek för sköna kvinnoansikten.
”Goda Nyheter från Underjorden” var titeln på den utställning som Torsten Jurell presenterade på Östasiatiska museet i Stockholm våren 2010. Där förekom berättelsen om Kackerlacksflickan återgiven i en serie grafiska blad. ”Bortom Underjorden” är en fortsättning på denna magiska teater i Röhsska museets Bortre Asiatiska salar. Torstens Kuriosakabinett med mängder av egna artefakter kommer att ingå. Förr och nu smälter samman till en bild full av kontraster och fantasi, uppstickare mellan Öst och Väst, här integrerade i museisamlingarna. Mellan de mumlande meditativa lohanerna framträder ett porträtt av Torsten Jurell – budbäraren från underlandet. En livets teater spelar upp, där Kackerlacksflickan blir en arketyp. En transformation förevigas i en blå-vit installation, som för tankarna till utsökta kinesiska porslinskuddar och en mjuk rygg med flygande tecken à la Greenaway. Kommer kackerlackan att ligga platt eller sväva i utställningen?  

MARIANNE ERIKSON