Förlaget 284, Fröydi Laszlo (red)

Minsting på bokmässan

Informella samtal om kärlek

Kärlek och Navelludd
Ilona Huss Walin i sin performance Predikan. Foto: Britt Nordberg

Jag kryssar fram över bokmässans bottenplan, genom det kompakta myllret av besökare och förlagsmontrarnas långa köer av signaturhungrande läsare. Vidare förbi den stillsammare avdelningen med de litterära sällskapen och antikvariaten. Målet är en monter ”längst in og längst bak” som det står i broschyren om det alldeles nystartade Förlaget 284.

Så hör jag en mässande stämma och psalmsång men med något annorlunda texter. Nej, det är inte Nina Hagen. Det är konstnären Ilona Huss Walin som framför sin performance ”Prästen – att vara präst som icke kristen konstnär”. Texterna klingar som ett trots mot den i Bohuslän länge förhärskande och till underkastelse dömande schartauanismen. Föreställningen är ett nyuppförande av en konsthändelse i Eslöv 1999, då hon utförde denna sin egenskrivna predikan utomhus mitt i julhandeln.  Hon säger att hon gör detta både som en utmaning och för sin egen utveckling och att det kanske är dags nu också att vidareutveckla texterna. Att det på bokmässan mest måtte ha uppfattats som en stämma bland många andra kunde anas av att knappt någon som passerade under den tjugo minuter långa mässan tycktes ta någon  notis om vad som försiggick. Inte var det heller givet att det handlade om att väcka uppmärksamhet för en helt ny bok – kanske mässans minsta upplaga, med det mest anspråkslösa yttre men som visade sig rymma ett myller av ord- och bildkonst. Där är bland annat texten till nämnda predikan förevigad.
Boken Kärlek och Navelludd är en antologi på 114 sidor med texter och bilder av de mest skilda slag av hela 23 konstnärer, flertalet verksamma i Västsverige och med olika inriktning – poesi, serietecknande, film, foto, måleri, skulptur och performancekonst, som samlats kring ett ”helt informellt samtal om kärleken och dess villkor”, som redaktören, konstnären Fröydi Laszlo, formulerar syftet.
Talet 284 som blivit förlagets namn är hämtat från urgammal talmystik, som säger att den som använder talets kraft skapar vänskapsrelationer.  Detta med vänskapstal lanserade  konstnären Lars Åsling som projekt för konstbiennalen i Göteborg 2009. Han är nu också initiativtagare till denna bok och bidrar själv med två sexrelaterade affischer.  
Förlagets strävan är att samlas kring en produkt i gränslandet mellan text och bildkonst, skapa nya nätverksstrukturer och samarbetsformer för konstnärer inom olika discipliner och undersöka förlagets möjligheter som plattform för interdisciplinära och icke-kapitalistiska konstprojekt, förklarar Fröydi Laszlo vidare.



Ilona Huss Walin i sin performance Predikan. Foto: Britt Nordberg

De som medverkat till förlagets förstlingsverk är till stor del välmeriterade konstnärer. Där är Diana Storåsen, som ofta, bland annat på Atalante i Göteborg, samarbetet med Laszlo på tema den egna kroppen. Storåsens bidrag Klänningen är ett separationsdrama i fotografisk bild och en dialogtext som vibrerar av panik medan Laszlo visar ett par av sina fotografiska nakenstudier med sig själv som modell och en humoristisk dikt på samma bellmaninspirerade tema Naturens dotter.


Fyra av de 23 medverkande i boken Kärlek & Navelludd, fr v Ilona Huss Walin, Krzysztof Kopij, Fröydi Laszlo och Gustavo Perillo. Foto: Britt Nordberg

Marie Bondeson inleder med en meditativ bild- och textpoesi med titeln ”Träd tänker inte” och följs av Gunilla Gränsbos dialog i serieform mellan mor och dotter om förälskelse.  Dikter åtföljer också Gunn Nordheim Morstöls erotiska bilder.  Malmöpoeten Leif Holmstrand, 2006 års bästa enligt Nöjesguiden, bidrar med en mångbottnad bild, ”Another wedding”, med en skruvad självreflekterande text. Bo Mellin ger sig i kast med genusfrågan i text och bild med en skriande stridsapell Kära systrar & stridskamrater”. Amanda Perdawidi, som ställer ut en multimedial installation i Halmstads konsthall till den 24 oktober, deltar med en rörande liten berättelse En minnesvärd eftermiddag  i ord och bild.


Naturens Dotter av Fröydi Laszlo ur boken Kärlek & Navelludd: Foto: Fröydi Laszlo/Diana Storåsen

Här finns vidare texter och bilder på kärlekstemat av Nina Sinkkonen och
Noomi Österling, fotostilleben av Michael Winnerholt, kubistisk
bildkonst av Karzan Perdawidi, ett inlägg i den digitala debatten av
Gustavo Periollo,  feministisk dito i Jenny Grönvalls matrecept, Mette
Johansens bilder ur serien Little body of mine, kärleksfyllda
serieteckningar av Marie Janson och tre disparata bidrag av Christina
Hagström.  Peter Hefner har gjort ett diktverk utifrån Svenska
akademiens ordlista, SAOL, Krzysztof Kopij ett fotoverk på tema makt och
far-son-relation. Lena Mattsson och Anna Wessman bidrar med bilder från
det fotobaserade verket A crack in time. En hiskeligt skär och
ofunktionell byrå i skumgummi är Monica Melins bidrag.  Första upplagan
på femton ex gick åt på mässan. En ny upplaga är i vardande.

Britt Nordberg


Fotnot:
284 och 220 är vänskapstal. 220 kan delas med talen: 1, 2, 4, 5, 10, 11, 20, 22, 44, 55, 110.
Summan av dessa tal är 284. Talet 284 kan delas med följande tal: 1, 2, 4, 71, 142.
Summan av dessa tal är det andra talet 220.