Karl Mårtens

Influerad av japansk kalligrafi

10-25 mars 2012 Galleri Imma, Mariestad

Karl Mårtens får mycket kraft, energi och skaparkraft ur Zenfilosofin. Den hjälper honom att lita på sin talang. Att intrycket är viktigare än kunskapen när man ska skapa en bild. Det första penseldraget är det viktigaste. Det bestämmer helheten och hur målningen ska utvecklas vidare. Sinnet och klokskapen ska vila under måleriprocessen. Konstnären får lita på det som uppstår. Karl Mårtens arbetar metodiskt i det Zenanhängarna kallar ”en metod utan metod.”

Karl Mårtens föddes i San Fransisco 1956. Han växte upp i Stockholm. Under tonåren flyttade han till Schweiz och senare till Kanada, där han gick i konstskola, och USA. Han återvände till Sverige 1996. Han har grafisk design som sitt yrke, har jobbat mycket med logotyper och varumärkeskommunikation. Han lade ner sin grafiska designfirma förra året.
– Jag blev intresserad av Zenbuddism. Det handlar om att vara närvarande i nuet. Som konstnär lär man sig att måla med intuition, aldrig med intellektet. Det handlar hela tiden om att kliva ur intellektets tvångströja, att måla med hjärtat i stället för att måla av.
Karl Mårtens sysslar nu på Zen-manér med måleri, meditation, japansk kalligrafi och japanskt bågskytte.
– De understöder varandra och understöder min konst.



Zen har blivit hans livsfilosofi.


– När jag målar gör jag det för att tappa kontrollen. Jag målar med penslar som ej funkar med färgen. Färger som ej fungerar med det papper jag använder. Målar smått med stor pensel. Det går att släppa intellektet i fem minuter, sedan kommer det springande igen. Det gäller att skapa sin konst under de fem benådade minuterna.



Meditation är ett viktigt hjälpmedel.


– Jag mediterar alltid innan jag målar. Jag koncentrerar mig på min bild i huvudet tills den försvinner. Då gäller det att måla. Det är den bildidé jag tror minst på som ofta blir bäst. Eller som någon vis person sagt:  ”Förväntningar är besvikelser iscensatta av en själv.”  Så man ska alltid undvika att bygga upp förväntningar. Det finns inget att uppnå. Det är bara att göra det som kommer och se vad som händer.



Zen är ett förhållningssätt som gör livet lättare.


–Mitt arbetssätt och min attityd skapar ett lugn och en närvaro i mina bilder som också når fram till andra.
Det är ett arbetssätt som är influerat av japansk kalligrafi. Den stora penseln är kalligrafens verktyg och en förutsättning för tekniken. Det viktiga är att använda den speciella penseln på rätt sätt.
Karl Mårtens målar fåglar ”inifrån” utan förlaga. Hans material är akvarellfärg, kolkrita och handgjort papper. Han målar massor med skator och andra svenska fåglar.
– Det finns något i fåglarna jag älskar. Jag blir tagen av individualiteten, färgerna, rörelserna.



Hans bilder handlar inte om något, har inte någon litterär förlaga. Fåglarna porträtteras utan någon miljö.
– Jag försöker porträttera rörelsemönster och attityd.  Poängen är själva fågeln. Bilden handlar om fågeln som företeelse inte om var den befinner sig. Den som vill får tro att de är porträtterade i djup snö. Utmaningen är att få till en individ av litet kludd. Hur få penseldrag räcker till detta?
Ögon och näbbar är skarpa medan resten av kroppen är mjuk. Det är kontrasten mellan det luddiga och det skarpa som intresserar honom.



Stil?
– Jag har vad man kan kalla en kalligrafisk stil. Jag vill hitta karaktären med få penseldrag. Och arbetar snabbt och oreflekterat. När man står på en trampolin och börjar tänka på om och hur man ska hoppa är det stor risk att man inte hoppar. Zen hjälper mig att komma över det hindret.
Har du någon nytta av din bakgrund som grafisk formgivare i ditt konstnärskap?
– Det finns en koppling. Det handlar om komposition, hur man placerar figuren på papperet och hur man använder formerna på ett bildmässigt sätt. Och att med minsta möjliga medel få största möjliga bildmässiga kraft.
Vad tycker fågelskådarna när de ser dina bilder?
– Jag blir alltid nervös när det kommer in en ornitolog på galleriet. Men de brukar vara vänliga och uppskattande.
De närmaste planerna?
– Utställningar i Norge, Skåne och Linköping.
Till sist.
– När vi målar våra sanna känslor så målar vi alla någonting vackert.
BO BORG

Karl Mårtens
Galleri Imma, Mariestad
Målningar, grafik
10–25mars  2012