Anna Elisa Nilson, måleri, skulptur & Tobias Danielsson, ”Vestige”, mixed media

Naturlyrik och återanvändning

Göteborgs Konstförening 10 mars-1 april 2012
Bottenfryst, av Anna Elisa Nilson

Det är två rätt unga konstnärskap som Göteborgs Konstförening fört samman denna gång. Anna Elisa Nilson i stora galleriet visar en omfattande bildskörd. Av de över 60 verken, varav åtta är trådskulpturer, är dock de flesta målningarna rätt små till formaten.  Motiven går igen; skog, sjö, träd och fåglar, inte sällan ugglor och mestadels också ensamma fåglar. Endast spår efter fällda träd röjer mänsklig närvaro. Hon bekräftar själv att hon gärna vill frammana det vemodiga och lite ödsliga.

– Jag arbetar mycket med djur och natur i mina bilder. Det kan handla om ett minne av en granplantering där vi lekte som barn eller en kvällspromenad i mörkret på landsvägen. Jag blandar minnesbilder med intryck från filmer, böcker och folkkonst.
Anna Elisa Nilson förklarar vidare att när hon arbetat med den här utställningen har hon hittat ett delvis nytt sätt att arbeta på.
– Jag har hällt utspädd akrylfärg på pannåerna, först ganska planlöst men efterhand alltmer styrt. Beroende på vilken färg jag väljer uppstår olika effekter.  Färg är väldigt viktigt för mig, men på senare tid har jag tonat ner det ganska mycket.


Storvattnet av Anna Elisa Nilson

Det är också ett högst lågmält måleri i huvudsakligen gråa, gråblå, vita och rosa toner. Och tekniken hon använder ger stundom intryck av flöde som vid akvarellmåleri.
Anna Elisa Nilson erkänner att hon dras till det vemodiga men också till folkkonsten, vilket framför allt framgår av de skulpturer hon gör i järntråd.


Främlingen från Uppsala av Anna Elisa Nilson

Anna Elisa Nilson gick på HDK i Göteborg i textil konst åren 2001–2006 och har ställt ut på Göteborgs Konstförening tidigare, 2009, och innan dess närmast i Blå Huset på Konstepidemin.  Men oftast har hon deltagit i utställningar med flera konstnärer, senast på i somras i Pilane Kulturum, innan dess på Röhsska och Nationalgalleriet i Stockholm och under fyra somrar har hon deltagit i de stora samlingsutställningarna ”Skimmer” på Vrångsholmen norr om Tanumshede.


Ståltrådsskulptur av Anna Elisa Nilson

Utställningen i det lilla galleriet skiljer ut sig på ett uppfriskande sätt. Tobias Danielssons åtta verk är tillverkade av förbrukade textilier, metallförpackningar, plastpåsar, snören och annat som han sammanfogat till objekt av olika slag, alla utom ett som väggkonst.  Att återvinningskonsten, som kom stort på 1970-talet, är på återtåg ges ofta exempel på. I den traditionen tycks Danielsson finna sig väl tillrätta. Verket Vestige, som givit namn åt denna del av utställningen, kan på avstånd ge intryck av att vara gjort i textil men visar sig vara en väggbonad gjord av metallringar från konservburkar.  Helt textilt är däremot verket Territory overview, som består av klädetiketter, tätt sammanfogade likt ett lapptäcke.


Territory overview, mixed media av Tobias Danielsson

 



 


Skulpturalt verk i mixed media av Tobias Danielsson

Två verk som kallas Objekt 1 och 2 visar tydligt Danielssons intresse för att låta olika material mötas. I de här fallen har resultatet blivit ett par formsäkra och kreativa skapelser som ger intryck av instrument av något slag.  
25-årige Tobias Danielsson är född och uppvuxen i Jönköping men studerar för närvarande på Konstakademin i Oslo. 
BRITT NORDBERG