Helene Wihlborg tillsammans med glaskonstnären Mia Branzell (se separat artikel)

Plockar ur minnets hårddisk

14 april - 13 maj 2012 Galleri Panncentralen Mariestad

Helene Wihlborg har arbetat som konstnär i cirka 20 år.  Hon kommer ursprungligen från Skellefteå, men är numera verksam i Göteborg. På den här utställningen visar hon måleri och skulptur. Måleriet ar kommit allt mer de senaste åren.

- I mitt arbete, under den här tidsperioden, har jag arbetat med olika idéer, material, tekniker. Vad jag ser är att konstruktion, mönster och texturer finns som en gemensam nämnare i det mesta av mitt arbete.
Hon berättar att hon och Mia Branzell har jobbat på det  gemensamma projektet sedan 2008.
- Vi tänker på och låter oss inspireras av samma saker och får sedan se vad det ger i våra olika uttryck . Det är intressant att mötas i arbetet. Vi hjälper varandra att utvecklas.


–Jag vill berätta något personligt som är mycket lättare att berätta i bild. Det handlar om barndomens landskap. Jag vill att målningarna ska spegla minnena på ungefär samma sätt som ett bleknat fotografi. I de här bilderna faller det sig naturligt att figurerna blir diffusa, men landskapet träder fram mera tydligt.
Det handlar om hur minnet fungerar. Vad minns man? Hur minns man? Hur sant är ett minne? Och hur förvanskas det?



–Det handlar om att få fram saker ur minnets stora hårddisk.
Naturen har präglat Helene Wihlborg mycket. Här visar hon till exempel en målning med ett motiv från en av barndomens lekplatser på Falketräskberget.
–Det är ett ställe som vi ”var på” mycket. I målningen vill jag åt känslan i minnet. Jag vill att man ska ana hur ens erfarenheter präglar ens liv.
Hon målar landskap, men det är inte landskapsmåleri i traditionell bemärkelse.
–Jag gillar mönster mycket och vill få in mönsterbilder i målningarna. Mönstertanken gör att det blir tydliga konturer. Som skulptörer är jag mycket medveten om linjens betydelse för formen. Jag har hittat på ett måleriskt språk som är mitt och fungerar.



Mönstren är centrala även fast de inte har huvudrollen i bilderna.
–Intresset och mönsterverkan kommer nog av min bakgrund som textilkonstnär. Mönster är bildmässigt, men det finns också sociala mönster i familjebildning och uppväxt och därigenom hur man blir. I de mönstren finns en upprepning som kan jobbig, men också förklarande.
Hon målar med äggoljetempera.
–När man gör det får man bilder där ljuset liksom kommer inifrån. Så färgerna blir klara och lyser även i mindre rum.



Som skulptör arbetar hon med material som vaxat papper som sys ihop, halm, siden och epoxy.
–Jag går igång på ett material. Vill se nya användningsområden för det och se vart det bär när jag sätter igång. Så blir jag fånge i min konst.
Den här utställningens skulpturer kan ses som uppförstorade former ur naturen. Man känner kanske igen en kalk, en uppförstorad blomma, en insektsvinge, fast i helt annorlunda proportioner.
–Man kan förstå och känna något nytt med nya format. Och t e x vingarna har intressanta mönster.
BO BORG



Galleri Panncentralen
Helene Wihlborg
Måleri och skulptur
14 april–13 maj 2012
Utställningen görs tillsammans med glaskonstnären Mia Branzell (se separat artikel)